И добрата идея има нужда от силен маркетинг

Има огромна разлика между националния и световния финал на Imagine Cup – в надпреварата с чужденците много по-важна роля играе собственият маркетинг. Това споделиха Евгения и Вероника Милчеви и Евелина Димова – българският отбор „IThink“, който представи страната ни на тазгодишния световен финал на Imagine Cup в категорията „софтуерен дизайн“.

Има голяма разлика между националните и световните финали. На националните е важно представянето на проекта и идеята му – това са най-важните, основни неща. На световните финали ПР-ът, рекламата, презентирането – всички те са изключително важни, – разказва Евелина Димова. – Естествено, че се гледа по същество какво си направил, но е много по-важно как ще го представиш, как ще се маркетираш“.

Наша слабост бе, че не бяхме помислили достатъчно добре за бизнес-модела. Това не беше добре изчистено, – анализира Вероника Милчева. – Друга слабост бе, че докато другите другите отбори бяха дошли с множество рекламни материали -ключодържатели, антистрес топки, флашки и т.н., ние имахме само малко флаери“. Момичетата споделят, че наличието на рекламни материали се оказало от съществено значение за представянето на проектите по време на изложението, което е част от програмата на Imagine Cup, и че с удоволствие са си събрали рекламни материали от други отбори в състезанието. Мечтаят да биха имали спонсори, които да им дадат подкрепа на подобно мероприятие именно чрез подсигуряването на подобни дребни, но значими материали.

Конкуренцията на Imagine Cup е е жестока, единодушни са момичетата. „Беше много голямо предизвикателство да участваш в такова състезание“.

Засега трите ще се фокусират върху работата и кариерното развитие, признават Евелина, Вероника и Евгения – Евелина вече започва работа, а близначките Евгения и Вероника тепърва ще търсят пътя за реализацията си. Затова проектът им за здраве пътеводител ще остане временно на заден план. „Но не мислим да спираме да пишем по него, – казва Евгения. – Ще се опитаме да го внедрим. Ако стигне до внедряване, то най-вероятно софтуерът ще е безплатен.“

Като перспектива за реалзиация на системата интерес представлява възможността за внедряване на инфо-киоски – по гари, летищни терминали и други пътнически центрове. За университети софтуерът също би бил подходящ.

Като повечето млади хора в България Евгения, Евелина и Вероника очакват изтощителни сблъсъци с тежка и лепкава бюрокрация. „Дори само за да заснемем едно кратко видео за нашата презентация, ние трябваше да попълним куп документи и формуляри. За всеки малък детайл от проекта сме се борили много“, въздъхва Евелина. И трите са убедени, че няма да им е достатъчно да предложат разработката си за ползване, дори и безплатно – ще е нужен агресивен маркетинг.

Същевременно момчетата от отбора "Крали Марко", който представи страната ни в категорията "вградени системи", са решени да потърсят инвеститор за "Green Monitor", с чиято помощ да доразвият и внедрят екологичната си разработка "Gren Monitor" – софтуер за отчитане и калкулиране на вредните газове от автомобилите, подходящ за фирми с голям автопарк и за автомобилни производители.

Коментар