Таблети и е-книги – новата вълна дигитални устройства

Стане ли реч за хай-тек джаджи, таблетите са може би най-често споменаваната дума напоследък. Този нов клас устройства правят една стъпка отвъд познатите ни четци на електронни книги, предлагайки възможности за сърфиране в интернет, писане на текст, гледане на видео и пр.

Сигурно си мислите, че следващата вълна от таблети е на път да направи четците на електронни книги (е-readers) излишни. Въпреки че атрактивните таблети вече са на пазара, а десетки нови модели са планирани да излязат по-късно тази година, доставчиците на е-четци не са особено притеснени.

Таблети и устройства за четене на е-книги могат да съществуват едновременно. Те са насочени към различни групи потребители, според покупателната им способност и нуждата от интерактивност. Поне на този етап ценовата разлика между двата типа устройства прави възможно съвместното им съществуване.

Ситуацията е като тази в издателската индустрия. Там се произвеждат скъпи книги и брошури с твърди, лъскави корици, предназначени за потребители, които ценят представянето. Има обаче и издания с по-евтини, меки корици, но също толкова полезни.

В цифровия свят този модел вероятно ще се трансформира в две групи продукти: таблети с цветни дисплеи и много функции, които струват $400 или повече; и евтини черно-бели четци на е-книги с дисплеи "e-ink", на цена от $150 или по-малко.

Бумът на е-четците започна през 2007 година, когато електронният магазин Amazon заля пазара с модела Kindle. Само през миналата година са продадени около 5 милиона подобни устройства, а през 2010-та този брой ще се удвои.

Apple пък направи фурор през тази година със своя таблет iPad – устройство, което може да се използва за четене на дигитални книги, но явявайки се компютър, то предлага много повече функции – филми, електронна поща, редактиране на документи и др.

Ако четенето е основната ви дейност, ще сте по-склонни да си купите просто едно устройство от рода на Kindle, вместо да се занимавате с компютър. Според последни изследвания, притежателят на е-четец е на средна възраст 43 години, печели годишно около 72 000 щатски долара и купува две електронни книги на месец.

Интерес към таблетите пък проявяват по-младите хора, които освен за четене искат да използват таблета за поддържане на своите страници във Facebook и Twitter.

Електронна книга, предназначена за таблети, може да има интерактивни елементи, цветни снимки и видео, което я прави идеална също за учебници или готварски книги.

Е-четците, от друга страна, не са особено добри в нищо друго освен като алтернатива на вестниците, книгите и списанията.

Много издатели вече обявиха планове за разработване на електронни версии на своите продукти, които ще работят на таблети. Това ще бъде една битка, която може да окаже влияние върху пазара на е-четците. За хора, които четат повече списания, отколкото книги, таблетът ще бъде идеалното устройство и може лесно да отнеме от продажбите на е-четци. Спиращ фактор в този процес ще бъде единствено разликата в цените на двата типа устройства.

Според анализатори, намаление на цената на е-четците с $50 ще удвои потенциално аудиторията им. На този етап цената е изключително важен фактор за разпределението на силите. Много вероятно е също Amazon да пусне таблет, с акцент върху четенето на е-книги.

Поне през следващите две години обаче е малко вероятно е-четците с гъвкави дисплеи да предложат цвят и видео, по подобие на таблетните LCD екрани. Но дори и когато цветните и енергийнофективни дисплеи за е-четци придобият широка популярност, те пак ще отстъпват по скорост и контраст на LCD екраните, използвани в таблетите.

Така че пазарът остава засега отворен и за двата типа устройства, поради разликата в цените им, но перспективата е таблетите постепенно да направят ненужни е-четците.

Коментари по темата: „Таблети и е-книги – новата вълна дигитални устройства”

добавете коментар...

  1. Атанас

    тъпоооооооооо

  2. usien

    yes mnogo hubava

  3. Петър

    На сайта http://www.reader.bg има доста интересна информация за ел. книги. 🙂

Коментар