Цифровата музика “отвя” CD-тата на един проблемен пазар

Цифровата музика “отвя” CD-тата на един проблемен пазар
 
На фона на общ спад в бизнеса, дигиталните продажби надминаха един милиард долара
 
20/04/2006
Покупките на дигитална музика са генерирали приходи от около 1,1 милиарда долара през миналата година, сочи доклад на организацията IFPI (International Federation of the Phonographic Industry). Това е трикратно увеличение спрямо предходната 2004 г., когато продажбите на цифрова музика достигнаха 400 милиона долара.
 
В същото време бизнесът с музика като цяло отбелязва спад в световен мащаб. Дори и увеличените приходи от дигитални продажби не могат да компенсират 19-те процента спад в продажбите на аудио CD-та от 2001 г. досега. Според IFPI, миналата година са продадени музикални CD за около $620 милиона, докато през 2001 г. приходите от този бизнес са били малко над $760 милиона. За шеста поредна година, продажбите на музикални CD и DVD намаляват, отчита още IFPI. 
 
Потребителите на дигитална музика все повече предпочитат да теглят от Интернет отделни парчета, вместо цели албуми. Почти половината от всички цифрови продажби, или около 470 милиона долара, са на единични песни.
 
Страните лидери в икономиката са лидери и в потреблението на дигитална музика. Начело в сегмента са САЩ, Япония, Великобритания, Германия и Франция. Друга явна тенденция, според IFPI, е че в Япония и като цяло в Азия мобилните потребители са тези, които теглят повече музика от Интернет, докато в САЩ и Европа преобладава даунлоуда на настолни РС. Хитовият албум X&Y на бритпоп групата Coldplay e най-тегленият от Интернет с около 8 милиона легални потребители.
 
Мобилната музика определено е гореща тема. Успехът на портативни плеъри като iPod на Apple даде увереност на индустрията, че потребителите ще искат да слушат музика и на своите мобилни телефони. Дори компания като Microsoft даде лиценз на Nokia да използва части от мултимедийния софтуер Windows Media в телефоните си. От своя страна, Nokia сключи споразумение и с конкурента на Microsoft – Real Networks, касаещо он-лайн услуга за мобилни потребители на музика.
 
Като цяло, цифрите на IFPI показват спад в музикалния бизнес, но това не означава намален интерес към музиката. Разпространението на нелегално аудио съдържание през Интернет и на физически носители заема доста висок дял в музикалното потребление. Дял, който едва ли някой може да каже с точност колко е.

Коментар