ESI Център България, звено на Европейския софтуерен институт у нас, стартира пилотна система от курсове и подготовка на магистърска програма „Управление на софтуерното инженерство и информационните технологии (ИТ)” – SEMP. С това ESI Центърът и асоциацията на софтуерните фирми у нас БАСКОМ, която е съучредител на ESI Център България, се надяват да успеят да отговорят на нуждите от висококвалифицирани специалисти в софтуерното инженерство у нас.
Програмата се изпълнява в партньорство с Института по Софтуерно Инженерство в Университета „Карнеги Мелън“, БАСКОМ, ИКТ Клъстера и няколко български университети. Първите четири университета, включени в двугодишния проект, са Софийският университет „Св. Климетн Охридски“, Техническият университет – София, НБУ и Американският университет в Благоевград. Още три университета ще бъдат включени на следващ етап.
„Нашата цел е да пренесем знание от международно равнище в българските университети, поднeсено по начин, по който се преподава в елитните университети“, обясни Георги Брашнаров от БАСКОМ. По думите му, ръководител на програмата е лектор от Университета „Карнеги Мелън“.
Програмата се реализира с подкрепата на Американската агенция за международно развитие и Фондация „Америка за България”.
Целта на SEMP е да осигури съвременно съдържание по управление на процеса по разработването на софтуер и ИТ услуги. Това включва софтуерно инженерство, управление на екипи и управление на знание. Съдържанието и структурата на серията от курсове ще бъдат разработени и адаптирани в сътрудничество с Института за софтуерно инженерство на Университета „Карнеги Мелон”, САЩ (Software Engineering Institute – Carnegie Mellon University, USA) – лидер в областта на компютърните науки и инженерство и създател на стандартите за качество на ИТ индустрията (CMMI – Capability Maturity Model Integration).
Програмата предвижда и „обучение на обучители” (train-the-trainer) – квалификация на български преподаватели, водещи професори и асистенти, под ръководството на специалисти от САЩ. „Преподавателите трябва да знаят достатъчно, за да могат да насочват студентите в правилната посока на развитие и обучение“, обясни Брашнаров.
През втората година на проекта се предвижда провеждането на специализирани обучения, като някои от преподавателите ще заминат за ще идат Университета „Карнеги Мелон”, за да се подготвят.