Цифровите билбордове разхищавали енергия

Цифровите светлинни билбордове – шарени, мигащи и неудържимо привличащи окото, са желано място за рекламодателите. Когато става дума за движението по пътищата обаче мнозина ги обвиняват – и с пълно основание – че разсейват шофьорите и стават причина за безброй произшествия. Към обвиненията сега можем да прибавим още едно – цифровите светлинни билбордове са пълно разхищение на енергия, пише GreenTech.bg.

Миналата пролет в своята рубрика „Докаран до катастрофа“ Таймс  изследва възможните рискове от цифровите билбордове, които критиците понякога наричат "телевизия на клечка". Някои градове и щати в САЩ дори обсъждаха дали да не се забрани или регулира тази нова форма на реклама – поради опасения, че тя отвлича вниманието на шофьорите и увеличава произшествията.

Ново проучване заключава, че има екологични причини да се избягват цифровите светлинни билбордове. Те консумират много енергия и са изработени от компоненти, които ще се превърнат в е-отпадъци с идването на края на живота на билборда.

Но почакайте, казва си човек, нали билбордовете са направени с LED осветление, а то е доста енергийно ефективно? Вярно е, отбелязва авторът на доклада – Грегъри Йънг, архитектурен дизайнер и специалист по градско планиране във Филаделфия, но традиционните билбордове са осветени само от две или три лампи, макар и неефективни, и само през нощта, докато цифровите светлинни билбордове имат стотици лампички, ако не и хиляди, които светят ден и нощ.

На всичкото отгоре светодиодите работят незадоволително при високи температури, така че се налага да се охлаждат.

За една година цифровият билборд консумира до 30 пъти повече енергия от средното американско домакинство, установил Йънг, а американските домакинства консумират доста и със сигурност много повече от европейските, както знаем.

„В много приложения – като телевизорите и мониторите, общото осветление и дребната електроника, технологичният напредък вече е доказал, че LED дисплеите са по-енергийно ефективни от своите предшественици“, се казва в доклада. Ала изследванията показват, че „външната реклама не представлява отговорно използване на цифровата технология“.

Има, разбира се, частично решение: ако се използва електроенергия от слънчеви панели за захранване на дисплея на дигитален билборд, това може да го направи „въглеродно неутрален“ по отношение емисиите, които генерира. Един билборд на “Таймс Скуеър“ работи именно по този начин. Но този подход не променя факта, че след време устройството ще бъде демонтирано и ще се превърне в електронен отпадък, добавяйки своя „принос“ към стотиците тонове електроника, с която се чудим как да се справим.

В крайна сметка Йънг предлага дигиталните светлинни билбордове да се избягват, както от здравни, така и заради екологични съображения. „Повишеното потребление на електроенергия, все по-силното светлинно замърсяване и проблемите с рециклирането трябва да ни накарат да се спрем и да се замислим за нарастващата популярност на цифровите означения“.

Коментар