Всеки пети ученик в ЕС не чете добре

Всеки пети 15-годишен в Европа, както и немалко възрастни не притежават основни умения за четене и писане, което ги затруднява при намирането на работа и ги заплашва със социално изключване, сочи изследване на Европейската комисия.

За решаването на този проблем ЕК създаде независима група от експерти, натоварена да намери начини за повишаване на грамотността. Председател на групата, чиято първа среща се състоя днес в Брюксел, е холандската принцеса Лаурентин – специален пратеник за развитие чрез грамотност на ЮНЕСКО.

Министрите на ЕС са си поставили за цел до 2020 г. делът на учениците, които имат проблеми с четенето, смятането и природо-математическите науки, да спадне под 15%.

„Крайно време е Европа да се изправи пред нелицеприятната истина, че на територията ѝ съществува високо ниво на неграмотност. Инициативата ще допринесе за премахването на табуто, съществуващо и до ден днешен”, каза Принцеса Лаурентин.

Всеки пети ученик в ЕС не умее да чете добре, според резултати от Програмата за международна оценка на учениците (PISA). От 2000 г. насам нивото на грамотност в Европа леко се е повишило. Още по-големи усилия обаче ще бъдат необходими, ако държавите от ЕС искат да постигнат целта си до 2020 г. делът на учениците, които имат проблеми с четенето, смятането и природо-математическите науки, да спадне под 15%.

Възрастното население в ЕС се нуждае от също толкова спешни мерки. Близо 80 милиона от пълнолетните европейски граждани, или една трета от работната сила, са само с ниски или елементарни професионални умения. Според прогнозите обаче до края на това десетилетие делът на работните места, изискващи висока квалификация, ще нарасне от сегашните 29% на 35%.

Четенето и писането са умения от фундаментално значение, най-вече защото те са основата за всяко по-нататъшно обучение.

Групата на високо равнище по въпросите на грамотността ще анализира научните данни и ще прецени кои политики дават най-добри резултати. През следващите 18 месеца експертите ще се събират редовно на заседания, като в средата на 2012 г. ще представят на Комисията предложения за политики, които да бъдат реализирани.

Въз основа на тях през есента на 2012 г. комисар Василиу ще представи препоръки на министрите на образованието. Те ще послужат за основа на по-нататъшното обсъждане на проблема от държавите-членки и от Комисията, като част от тяхната стратегическа рамка за сътрудничество в сферата на образованието и обучението.

Коментар