Децата вече по-рядко говорят с непознати в уеб

75% от тийнейджърите в Европа са получавали съобщение в интернет от непознат, сочат резултатите от европейско проучване на Майкрософт относно безопасността в интернет. За сравнение, според подобно проучване на компанията, проведено през 2010 г., на същия въпрос положително отговарят 63%.

Над една трета от децата (37%) са отговаряли на съобщения от непознати в интернет от чисто любопитство (през 2010 г. 46% от децата са отговаряли на онлайн съобщения от непознати), сочи още проучването. 10% от тийнейджърите, които са получавали съобщения от непознати в интернет, са били изплашени от съобщението, а 11% – притеснени.

18% от тийнейджърите казват, че в интернет не се притесняват да споделят тайни, които не биха казали извън онлайн среда. Близо четвърт (23%) нямат нищо против да станат приятели с възрастни в интернет, което е нещо, което не биха направили извън онлайн среда;

Над две трети от тийнейджърите (67%) заявяват, че се е случвало да изтрият линковете от сайтове, които посещават, за да ги прикрият от родителите си, а 17% казват, че винаги изтриват линковете след като приключат работата си в интернет.

39% от тийнейджърите влизат в интернет сайтове и играят игри, за които не биха получили одобрение от родителите си, а 44% са излъгали поне веднъж относно възрастта си докато говорят с непознат в интернет.

15% от тийнейджърите разрешават на всички интернет потребители да разглеждат личната им информация и снимки, качени на профилите им в социалните мрежи. 85% от тях разрешават пълен достъп до профилите си само на приятели и роднини. Също 15% от тийнейджърите умишлено са отправяли заплахи и обиди в социалните мрежи.

Европейското проучване на Майкрософт обхваща и родителите. 69% от тях предприемат действия за предотвратяване на достъпа на децата си до сайтове със съдържание за възрастни. Но повече от една трета (36%) признават, че не следят действията на децата си в интернет и каква информация споделят там.

87% от родителите са разговаряли с децата си относно потенциалните онлайн опасности, което е по-висок процент от родителите, които са разговаряли с децата си на сексуална тематика – 74%. Според 91% от родителите, провеждането на разговор с децата им относно тяхната онлайн безопасност е еднакво важно или по-важно от провеждане на разговор на сексуална тематика.

Близо две трети от родителите (65%) са сигурни, че децата им предприемат нужните предпазни мерки с оглед информацията, която споделят онлайн. 26% пък не предприемат действия с оглед ограничаване или контролиране на потреблението на интернет на децата си у дома;

Половината родители (50%) заявяват, че информираността им относно интернет е ниска. 44% не знаят дали децата им използват опциите за ограничаване на видимостта на информацията, която споделят в профилите си в социалните мрежи, разкрива проучването.

По повод “деня за безопасен интернет”, който светът отбелязва днес,ученици и студенти от Асоциация Български Детски и Младежки Парламент организираха дискусия като част от кампанията „НетАларма” на Майкрософт, посветена на безопасния интернет и отговорно поведение в онлайн среда. В разговор със съученици и приятели и в неформална обстановка младежите обсъждаха опасностите, които мрежата крие.

"В момента активно се борим за повишаване информираността сред младите в България, като организираме редовни срещи в училищата. Когато чуеш от своите връстници и приятели за опасностите в мрежата, възприемаш нещата по-лесно", каза Елена Николчова, член на УС и координатор на АБДМП.

Учениците в столичната 164 гимназия с преподаване на испански език „Мигел де Сервантес” поставиха и няколко  театрални етюда с отворен край, които нагледно показаха какви могат да бъдат последиците при общуване с непознати онлайн.

„Повечето родители започват да осъзнават, че наистина е важно да разговарят с децата си относно потенциалните опасности, които мрежата крие. Целта на нашата кампания не е да поучава, а да стимулира диалога между тийнейджърите, искаме да ги насърчим да говорят и споделят помежду си, както и с родителите си”, каза Георги Ранделов, изпълнителен директор на Майкрософт България.

Коментар