Facebook и Twitter ще играят по европейски правила

Най-големите американски социални мрежи, като Facebook и Twitter, ще трябва да играят по правилата на ЕС. Скоро те ще бъдат принудени да се придържат в дейността си към европейското законодателство.

Това лято ЕС планира да въведе нови правила, насочени към обезпечаване на конфиденциалността в глобалната мрежа. В частност, става въпрос за т.нар. право на забрава, благодарение на което потребителите във всеки момент могат напълно да изтрият информацията за себе си в сайтовете.

Още през 1995 година ЕС прие закон за конфиденциалността на личните данни. Но последните скандали с данните в популярни приложения като Facebook, където ID-та на потребители се предоставят на външни компании, в частност занимаващи се с реклама, заставят европейският регулатор да направи съществени поправки в закона. Трябва ясно да се заяви, че в процеса на обновяване на интернет законодателството хората ще имат право, а не само възможност, да се отказват от обработка на техните персонални данни, каза по-рано тази седмица заместник-председателят на ЕК – Вивиан Рединг.

Сайтовете, обработващи данни на потребители, в това число и търсачките, са длъжни да подобрят управлението на т.нар. „кукита” (cookies). Чрез тях сървърите идентифицират браузъра на потребителя и запомнят неговия избор, което значи, че могат да показват и съответна реклама. И макар всеки браузър да позволява автоматично изключване на кукитата, редовият потребител дори и не предполага, че съществува такава възможност в настройките, подчертават от ЕК.

Комисията обаче е решена да пази личното пространство на потребителите не само на територията на Европа. Новите правила, по думите на Рединг, защитават гражданите на ЕС независимо от физическото разположение на сървърите. Американска социална мрежа с милиони потребители в Европа трябва да изпълнява изискванията на ЕС, като това касае и доставчиците от трети страни, контролиращи данните на европейски граждани, посочва Вивиан Рединг.

Според експерти, спазването на подобно изискване ще коства скъпо на гиганти като Google и Facebook. Те ще трябва да се съобразят с правилата на ЕК, тъй като голяма част от операциите им са в Европа. Идеята потребителите да имат възможност мигновено и постоянно да изтрият персоналните си данни е привлекателна, но крие технически проблеми.

Освен това са налице и юридически съображения. Ако, например, друг потребител е получил достъп до личната информация на даден човек, той може да я изтрие, без неговото знание и впоследствие потърпевшият да не е в състояние да я възстанови. Въпросът е какво ниво на потвърждение ще е необходимо при изтриване на информация. Някои експерти предполагат, че в бъдеще социалните мрежи ще започнат да продават правото на възможност за изтриване на информация.

Коментар