Очаква се трудна година за бизнеса с PC

Приходите, генерирани от продажби на компютри в световен мащаб през 2006 г., задържаха нивото си и възлизат на $201.1 милиарда, според оценката на компанията за проучвания Gartner. Не изглежда да се промени каквото и да било по-съществено през 2007 година. Продажбите се очаква да скочат с 9.9%, но приходите ще нараснат само до $201.3 милиарда, предвиждат анализаторите.
2007-ма ще бъде много трудна за компютърния сектор. Основният виновник за това е намаляването на цените. За да спечелят по-голям пазарен дял, компаниите водят помежду си ценова война, която е причината за кризата в индустрията.
Потребителската база се променя. В САЩ продажбите на компютри са се увеличили само с 1.2% за годината, а в момента са намалели с 3.2% за последното тримесечие. Увеличение на продажбите се наблюдава на новопоявили се пазари, но пък там потребителят не може да си позволи да купува по-скъпи системи.
Продажбите на PC, лаптопи и сървъри с процесори на AMD и Intel са се увеличили с около 10% общо за света през 2006, според статистиката на Gartner. През изминалата календарна година 239.4 милиона компютри са излезли от фабриките.
Най-големият производител на PC в света HP увеличи преднината си пред основния конкурент Dell в две последователни тримесечия. HP също така се доближи до Dell и на пазара в САЩ.
Според анализатори на Gartner, с пускането на новата версия на операционната система Windows Vista, може да се очаква, че в края на годината ще започне разрастване на един нов пазар, което обаче ще е тема на 2008-ма.
Новините не са лоши за всички компании. Някои са се научили да се адаптират добре на пазари с нисък марж, а други са се разраснали по-бързо от пазара като цяло. Така например HP има шест поредни печеливши тримесечия.
Acer, която е номер 4 в света, продължава да бъде най-бързо разрастващата се компания производител на компютри за трета поредна година. През 2006-та продажбите на компанията са се увеличили с 37.1%, а пазарният й дял за последното тримесечие е 6.8%. Причината за тези резултати, според анализаторите е, че бизнес моделът на компанията е пригоден за пазар с нисък марж.
Toshiba, която се е съсредоточила в най-здравословния лаптоп сегмент, също се е справила добре през 2006 година. Продажбите на компанията са се увеличили с 27.3%.
Apple също отчита печалби за 2006 г. Компанията има 4.7% пазарен дял от пазара в САЩ и е реализирала увеличение на продажбите си с 31.8%, според IDC. "Ябълката" е четвъртият по големина производител на компютри в САЩ след Dell, HP и Gateway. На световния пазар дeлът на Apple е 2.4% за последното тримесечие на 2006, което е увеличение в сравнение с 2.1% през 2005.
Lenovo засега се разраства бавно извън Китай. Компанията е увеличила пазарния си дял от 6.9% през 2005 г. на 7% през 2006-та, според оценките на анализаторите.

Коментар