Ранното напускане на училище е проблем в ЕС

Преждевременното напускане на училище обаче продължава да е проблем и засяга всеки седми младеж в ЕС

Напредъкът в образованието на ЕС е добър, но за постигане на целите трябва да се положат повече усилия, според нов доклад на Европейската комисия. През изминалото десетилетие държавите-членки са подобрили съществени области от своите образователни системи, но са отговорили само на един от петте целеви индикатора, определени през 2010 г., сочи огласеното днес проучване.

Европейският съюз успешно изпълни целта си за увеличаване на броя на дипломантите в областта на математиката, науките и технологиите, като от 2000 г. насам постигна растеж от 37%, надминаващ значително зададените 15%, съобщават от Комисията.

Отбелязан е голям, но недостатъчен напредък за намаляване на процента на лицата, които напускат преждевременно училище, за увеличаване на броя на учениците, които завършват средно образование, за подобряване на четивните умения и за увеличаване на дела на възрастните, които участват в образователни или учебни занимания.

В стратегията за трудова заетост и растеж „Европа 2020“ е запазена целта за намаляване на дела на преждевременно напускащите училище под 10%, както и за увеличаване на дела на дипломантите до минимум 40%.

„Добрата новина е, че степента на образованост в Европа се увеличи значително. В сравнение с положението преди 10 години повече младежи завършват средно образование и се дипломират във висши учебни заведения”, коментира европейският комисар по въпросите на образованието, културата, многоезичието и младежта – Андрула Василиу.

„Преждевременното напускане на училище обаче продължава да е проблем и засяга всеки седми младеж в ЕС; 20% от 15-годишните ученици показват слаби четивни умения. Това е причината образованието и обучението да се нареждат сред основните цели на стратегията „Европа 2020“, допълва тя.

Комисарят призовава държавите-членки да не намаляват бюджета за образование независимо от трудностите, пред които са изправени заради икономическата криза. „Вложените в образованието средства са добра инвестиция за трудовата заетост и икономическия растеж и се възвръщат в дългосрочен план. Във време на бюджетни ограничения трябва обаче да гарантираме и възможно най-ефикасното използване на ресурсите“, посочва Василиу.

През 2009 г. образователните министри на държавите от ЕС се договориха за пет целеви индикатора в областта на образованието и обучението, които да бъдат постигнати до 2020 г.:

– делът на напускащите преждевременно системата на образованието и обучението трябва да бъде под 10% (на база на днешните 14,4% това ще означава напускащите училище да бъдат с 1,7 милиона по-малко);

– делът на лицата на възраст 30-34 години, завършили висше образование, трябва да бъде минимум 40% (при сегашните 32,3% това ще означава да има допълнително 2,6 милиона дипломанти);

– минимум 95% от децата на възраст между 4 години и възрастта за започване на задължително начално образование трябва да участват в системата за образование в ранна детска възраст (постигането на целта при сегашните 92,3% ще означава да бъдат включени допълнително повече от 250 000 малки деца);

– делът на 15-годишните с незадоволителни умения по отношение на четенето, математиката и науките трябва да е под 15% (постигането на тази цел при сегашните около 20% в трите области ще означава, че показващите ниски резултати трябва да бъдат с 250 000 по-малко);

– средно 15% от възрастните (25-64 години) трябва да участват в ученето през целия живот (сегашният им дял е 9,3%, което ще означава, че за да се постигне тази цел, техният брой трябва да бъде увеличен с 15 милиона).

Независимо от факта, че е твърде рано за точни прогнози, на база на предишните тенденции може да се заключи, че повечето от целевите показатели за 2020 г. биха били постижими, ако държавите-членки продължат да отдават приоритетно значение на образованието и обучението и да инвестират в тях. По-специално това важи за двете образователни цели от първостепенно значение – преждевременното напускане на училище и дипломантите.

Разликите между половете продължават да бъдат големи както по отношение на резултатите, така и в избора на предмети. Така например момичетата са по-добри в четенето, а повечето от напускащите преждевременно училище са момчета. В областта на математиката, науките и технологиите дипломираните мъже са повече от дипломираните жени.

В близките седмици държавите-членки ще предадат на Комисията националните си програми за реформа, в които ще определят националните си цели за преждевременно напускане на училище и дипломирането във висшето образование, като посочат методите за тяхното постигане. Скоро Комисията ще представи предложените нови целеви индикатори за пригодността за заетост и учебната мобилност.

Коментар