Facebook се оглежда за първично публично предлагане на акции (IPO) през първата четвърт на 2012 година. Ценните книжа на най-голямата социална мрежа в света ще се продават при обща оценка от над 100 милиарда долара, според доклад на CNBC.
Facebook може да бъде притисната за IPO, поради клауза в закона за ценни книжа и борси от 1934 г., която изисква частните компании да издават финансови отчети на всяко тримесечие, в случай че имат повече от 500 собственици. Източници твърдят, че Facebook може да достигне този брой инвеститори през тази година и затова ще заяви намеренията си за публично предлагане на акции, пише CNET News.
Очакваното от финансовите акули IPO на Facebook може да се състои скоро, тъй като броят на инвеститорите вече достига 500 |
Ако компанията бъде оценена на $100 милиарда, то това я прави една от най-големите в технологичната индустрия. Apple, която е номер едно на пазара, в момента се оценява на повече от $300 милиарда. Пазарната капитализация на Microsoft е на равнище от $203 милиарда, а Google е оценен на $162 милиарда.
Със своите 100 милиарда долара Facebook ще бъде по-скъпа от Cisco, Hewlett-Packard, Canon и доста други фирми. Цената на компанията става още по-впечатляваща, ако се помисли за това колко бързо е достигната. През януари Ню Йорк Таймс обяви, че социалната мрежа е получила 500 милиона долара от Goldman Sachs и Digital Sky Technologies, което повиши цената й до $50 милиарда.
Спекулациите относно IPO-то на Facebook започнаха още през 2009 година, когато компанията промени капиталовата си структура. С решението си да не излиза на борсата, Facebook стана обект на клюки, които предполагаха, че тя ще го направи през тази година. Скоро след това, Блумбърг съобщи, че Facebook дори не е обмисляла възможността за първично публично предлагане преди началото на 2012 г.
Успехите на онлайн фирмите на борсата в последно време обаче може да са променили мнението на отговорните фактори в компанията.
Миналия месец LinkedIn листна акциите си на Лондонската борса за $45 всяка. През първия ден цената се покачи до $122,70 и завърши на $94,25, което е 109% печалба. Този успех веднага беше последван от IPO на руската търсачка Yandex. Акциите на компанията започнаха да се търгуват през първия ден по цена $25 и завършиха на $37,75.
Още няколко компании се опитват да подобрят пазарната си капитализация, като добавят уеб брандове в портфолиото си. Миналата седмица Pandora обяви, че е повишила цената на първично предлаганите си акции от $10 до $12. По-рано този месец сайтът за групово пазаруване Groupon се регистрира за IPO, оценено на $750 милиона.
.com балона
А дали си спомняте спукването на .net балона 🙂