БСК предлага парите да следват студента

Университетите да получават финансиране само ако предлагат обучение, съобразено с реалните моментни и бъдещи нужди на държавата и икономиката, предложи Българската стопанска камара в становище до Народното събрание относно общия проект на Закона за изменение и допълнение на Закона за висшето образование. Друго ключово предложение на БСК е да бъдат финансирани не само държавни, а и частни университети, т.е. парите да следват студента.

Камарата констатира, че дори с предлаганите промени в закона не се предвижда въвеждането на няколко основни принципи. В сега действащите норми изрично е записано, че финансова субсидия получават „държавните висши училища въз основа на броя на приетите за обучение студенти и докторанти”.

БСК категорично застава зад позицията, че не формата на собственост на учебното заведение трябва да е критерият, който да насочва финансови потоци към него. В Конституцията на България се гарантира равнопоставеност на формите на собственост. Според БСК, парите трябва да следват студента без значение дали учи в частен или държавен университет.

Критерият за предоставяне на субсидия от държавния бюджет трябва да бъде само един – нуждите на страната в настоящия момент и в близкото бъдеще от кадри, които притежават компетенции в точно определени  професии и специалности.

БСК смята, че е  наложителна промяна и в критериите за акредитация на висшите училища. Сегашните правила, по които се оценяват университетите, доведоха до сериозни несъответствия между образованието и изискванията на работното място спрямо средноевропейските стойности.

Според анализите, задълбочава се тенденцията на съществено намаляване на обучаващите се в образователно-квалификационна степен „доктор”. Изоставането по този показател, в сравнение с другите страни от Европейския съюз, е най-голямо. При това положение трудно може да се очаква сериозно развитие на науката, научните изследвания и иновациите в България, въпреки определянето им като европейски и национален приоритет.

БСК предлага да се предприемат следните спешни действия:

• Да се осъществи политика на диференцирано финансиране на висшите училища единствено според професионалната реализация на завършилите и при отчитане потребностите на икономиката.

• Да се разработи ефективен съгласувателен механизъм при планиране и утвърждаване на приема във висшите учебни заведения с активното участие на бизнеса. Това може да стане след проучвания на социалното министерство и на министерството на икономиката, както и след съгласуване с предприемачите в България.

• Да се разработи и приложи ефективно функционираща система за информация и анализ на реализацията на завършващите отделните образователни степени по професионални направления. Това ще бъде необходимата база за последващи действия за съответствие между приема на студенти по професионални направления и реалните потребности на държавата и бизнеса от кадри.

• Да се създадат стимули за продължаване на образованието в степен „Доктор”.

Коментар