Социалните мрежи дават достъп до скрит трудов пазар

Традиционните социални мрежи отдавна не са просто средство за общуване и платформа за реклами. Те все повече се превръщат в инструмент за подбор на кадри. Работодателите не само поместват обяви в Twitter и Facebook, но и създават там професионални общества, установявайки контакти с хора, които по-късно могат да станат техни потенциални служители.


Социалните мрежи разкриха пред работодателите огромна база от талантливи кадри
 

Основно предимство на социалните мрежи при търсене на кадри е икономията на време и пари. Наскоро американската компания Avue Technologies въведе нова услуга за правителствения сектор, която позволява на ведомствата да публикуват обяви за работа в социални мрежи. Време е за промяна в начина, по който държавната администрация набира служители и информира за свободните позиции, коментират от Avue.

Всяка година в американските федерални ведомства, например, се появяват от 15 до 20 хиляди нови позиции, което е достатъчен стимул системата за набиране на кадри да бъде радикално променена, така че да е по-ефективна. Социалните инструменти помагат на властите ежегодно да икономисват от 15 до 20 милиона долара, изразходвани досега за поддържане на сайтовете за работа, и освен това свеждат информацията до по-голям брой хора.

Освен държавният сектор полза от социалните мрежи при набиране на кадри могат да извлекат и частните компании. По данни на Jobvite за първото полугодие, 64% от частните фирми в САЩ са намери служители с помощта на социални мрежи. 73% от наетите са открити в LinkedIn, 20% – чрез Facebook и еще 7% – в Twitter.

Очаква се до края на годината делът на компаниите, които наемат персонал чрез социални мрежи, да нарасне до 89%. Работодателите не се ограничават до една социална мрежа, а предпочитат да използват няколко мрежи едновременно.

Социалните мрежи стават все по-актуални при набиране на персонал и в Европа. Сайтът StepStone отчита, че 37% от европейските организации са използвали социални мрежи през миналата година, за да си набавят кадри. Но докато големите компании развиват именно този начин за търсене на професионалисти , то държавните учреждения все още не разчитат на социални мрежи.

През март 2010 година във Facebook и Twitter се появиха страници на Европейското бюро по подбор на персонал (EPSO) за Европейската комисия. Изборът на тези две мрежи вместо LinkedIn е обусловен от това, че работодателите могат да регистрират в тях безплатни акаунти. EPSO не се занимава пряко с набиране на персонал, но активно използва социалните мрежи за откриване на професионалисти, които по принцип трудно се намират в откритите конкурси на Европейската комисия – основно това са юристи. Самата ЕК планира в близко бъдеще да усвои потенциала на социалните мрежи.

Търсенето на служители през социални мрежи се активизира, поради няколко фактора: достъпност на технологията, намаляване на корпоративните разходи по време на финансова криза и появата на ново поколение специалисти, които свободно общуват в интернет.

По своята същност методиката на търсене на кадри в традиционните социални мрежи не се различава много от тази в професионалите мрежи. Twitter се използва от работодателите за публикуване на обяви за сводни места и мониторинг на резюметата на кандидати, които отговарят на критериите. В частност, микроблогърската мрежа се използва активно от IBM.

Facebook, от друга страна, е предпочитана за създаване на професионални общества и контакти със специалисти, които в даден момент може и да не търсят работа, т.е. това са "пасивни кандидати". Холандското подразделение на Deloitte, например, установява чрез Facebook контакти именно с такива кадри, като обменя с тях професионална информация и ги информира какво става в компанията.

Освен това преди да сключат трудов договор с кандидат за работа, компаниите все по-често преглеждат неговите страници в социалните мрежи. Според изследване на SHRM (международна асоциация на HR мениджъри), в 78% от случаите на назначаване работодателите преглеждат Facebook, в 13% обект на интерес е активността на кандидата в MySpace и в 11% – Twitter. Подобна проверка е напълно резонна особено когато се наема управляващ персонал. Ако подадената информация се различава от тази в социалните мрежи, то само 27% от работодателите са готови да дадат шанс на кандидата да обясни причините за разминаването.

Чрез социалните мрежи компаниите получават достъп до т.нар."скрит" трудов пазар, където има огромна база от талантливи хора, коментира Джон Пол Атал от Технологическия институт Рочестер. Друго важно предимство е, че компаниите пестят средства, които иначе биха изразходвали за услуги на посреднически агенции. По данни на глобалната компания за наемане на кадри Accenture, подобни услуги струват $100-150 хиляди на човек.

В допълнение, търсенето на служители в професионалните социални мрежи отнема много по-малко време. Освен това, според консултантската компания Link Humans, социалните мрежи разрушават бариерите, които обикновено възникват между кандидатите и мениджърите по набиране на персонал.

Коментар