Геном на изчезнал човек публикуван в интернет

Парче от пръст на праисторическия човек беше открито преди няколко години в пещерата Денисова (снимка: Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology)

Учени Института за еволюционна антропология "Макс Планк" са успели да реконструират целия геном на един изчезнал човешки вид от 30000-годишна кост на пръст. Сега геномът е публикуван в интернет.

Парчето от пръст на праисторически човек беше открито в пещерата Денисова в южната част на Сибир през 2008 г. Две години по-късно бе създадена работна версия на генома.

Стана ясно, че този древен човек идва от неизвестна досега група изчезнали хора, които бяха наречени Денисованци. Заедно с Неандерталците, Денисованците са най-близките, но уви изчезнали родственици на сегашните живи хора.

Оказва се, че човеците са започнали да обитават това място още преди около 280 000 години, докато костта от пръст, намерена в по-горен слой, датира между 50000 и 30000 години.

Екипът учени от „Макс Планк“ е разработил нови техники, които са позволили на изследователите да проследят всеки елемент от генома на Денисованци и да го наставят над 30 пъти, използвайки ДНК, извлечена от по-малко от 10 милиграма от костта от пръст. Това позволява дори най-малките разлики между копията на гените, които този индивид е наследил от майка си и баща си, да бъдат разграничени.

Биолозите се надяват да могат да използват генома, за да открият генетични промени, които са били важни за развитието на съвременната човешка култура и технологии и които евентуално са дали възможност на съвременните хора да напуснат Африка и бързо да се разпространят по целия свят.