БСК предлага образователен кодекс

Българската стопанска камара депозира в МОМН предложения за промени в Закона за професионалното образование и обучение (ЗПОО). Експертите на камарата предлагат всички закони в областта на образованието и професионалното обучение да бъдат обединени в Образователен кодекс.

БСК настоява държавните образователни стандарти за ПОО да се подготвят в съответствие с професионалните стандарти, разработени и утвърдени от социалните партньори. Тези стандарти ще са в основата на изгражданата в рамките на проекта на БСК Информационна система за оценка на компетенциите на работната сила по сектори и региони.

Предложенията на камарата включват още създаване на Национална система за осигуряване качеството на ПОО, като измерителите на качеството се обвържат с придобитите компетенции и професионалната реализация. Системата трябва да съдържа държавен стандарт за качество на професионалната подготовка.

Предалага се също изграждане на независима външна система за оценяване, вкл. създаване на специализирани звена за оценяване и валидиране. Главният проблем на оценяването у нас сега е, че обучителят се явява и в ролята на оценител. Гарантиране на качеството може да се постигне чрез разделяне на системите.

БСК смята, че е необходимо регламентиране на система за практики и стажове в ПОО, насочена към формиране на практически умения и компетенции, в съответствие с потребностите на бизнеса и възможности за по-бързо адаптиране към работната среда.

В предложенията е заложено и създаване на Национален класификатор за ключовите и основните компетенции, за които към момента няма образователни стандарти, като: умения за учене, граждански умения и социални компетентности, предприемачество и иновативност.

Списъкът на професиите за ПОО да се трансформира в Класификация на професиите за професионално образование и обучение, е друго предложение на камарата. Класификацията да се актуализира един път годишно по предложение на отрасловите министерства и организации на работодателите.

БСК предлага нова терминология по отношение на третата форма на образование – информалното. С настоящата формулировка „самостоятелно учене” се ограничава правото на гражданите да валидират и сертифицират знания и умения, получени във всякакъв контекст чрез информалното образование, в т.ч. работа.

Необходима е и единна система за планиране на държавния прием за ПОО на основата на проучване и прогнозиране на потребностите от работна сила по професии.

Действащата в момента нормативна база, уреждаща различните форми на образование, е значителна и, същевременно, фрагментарна, като не създава необходимите връзки между общото и професионалното образование, от една страна, и между системата на народната просвета и висшето образование, от друга страна. Възможен подход е създаването на Кодекс. По този начин ще се уредят по-детайлно и изчерпателно връзките между различните форми на образование и обучение, резултатите от тях и възможностите за преход от една в друга форма на образование и обучение, смятат експертите на БСК.

Коментар