Пикът на социалния интернет предстои

Социалният интернет не е достигнал своя връх. Facebook може да е набрал 900 млн. потребители за 5 години, но в света хората, които ползват интернет, са 2 милиарда. Пазари като Индия, Русия и Индонезия крият голям потенциал, заяви пред участниците в Клуб Investor.bg Марвин Лиао – експерт с дългогодишен опит в международната интернет компания Yahoo и познания в медийния и технологичния бранш, управлявал големи мултифункционални екипи в редица държави.


Марвин Лиао заяви, че България има по-добра инфраструктура за интернет от много други държави

Марвин Лиао прогнозира, че социалният интернет ще продължи да се развива и печели потребители. Освен общуване и поддържане на връзка с близки и приятели, той позволява дейности, които се извършват офлайн, да се пренесат в онлайн пространството, и то по-бързо, по-добре и по-евтино.

Лиао очерта три основни етапа в развитието на интернет. Докато в периода 1995-2001 г. основният двигател е бил достъпът, форматът – банери, а целта – осведоменост, между 2001 г. и 2008 г. основните характеристики на глобалната мрежа стават информацията и търсенето, а целта – резултатност. От 2009 г. обаче интернет се намира в нова фаза, в която акцентът е поставен върху социалното, налагат се видеото и приложенията, а фокусът е насочен към емоциите.

Една от основните предпоставки за развитие на онлайн пазара е наличието на добра интернет инфраструктура и в това отношение България превъзхожда значително много други страни, смята Марвин Лиао. Експертът, който разказа, че е пътувал в 47 държави, е категоричен, че у нас има много добър интернет и развит широколентов достъп.

Един от съветите, които Лиао отправи към онлайн специалистите у нас, е да се учат от грешките, които са допуснали развитите пазари. По отношение на сливанията и придобиванията, например, много компании правят ужасни грешки, а трябва да се продължава с инвестициите и развиване на съдържанието на сайтове, които придобиват, коментира гостът.

Лиао коментира и онлайн пазара на Балканите. Дори и при сегашната обстановка, пазарът в Гърция, например, продължава да расте и да заема все по-голям дял на фона на рецесията и спада на целия рекламен пазар, посочи той.

Наистина, ръстът не е от порядъка на 30-40% както преди години, но е факт, че тенденцията се запазва. Не виждам причина да не продължи. А ако това става в Гърция, може да стане и в България”, коментира Лиао.

Той акцентира и върху важността на адаптивността, като цитира думите на Дарвин, че оцеляват не най-силните видове, не най-умните, а най-адаптивните, призовавайки специалистите от онлайн бранша да бъдат по-адаптивни и склонни към промяна.

Над 1,2 млрд. са достигнали потребителите на мобилен интернет в световен мащаб, което представлява 45% ръст за последните 4 години, посочи пред участниците в дискусията Рая Юнакова от „Майкрософт България”. 45% от хората в света имат покритие на 3G мрежа, а 10% от активността в интернет през 2011 г. идва от мобилни устройства, което означава 50% ръст спрямо 2010 г.

Изследванията на специалистите сочат, че 25% от приложенията в смартфоните се стартират само веднъж, а само 1% от изтеглените приложения се използват редовно, без значение от коя област на живота на потребителите са те. Това означава, че или не са достатъчно добри и не могат да привлекат вниманието им, или са прекалено много и се губят в морето от мобилни приложения, коментира Юнакова.

Коментар