Водещи електронни магазини учредиха Българска Асоциация за Електронна Търговия – БАЕТ (www.baet.net ), чиято цел е да отстоява интересите, свързани с развивитието на електронната търговия и подобряване на доверието на обществото към нея.
Основна роля в сформирането на Асоциацията изигра новият Закон за защита на потребителите и по-точно чл. 53 от него, който забранява на търговците да получават пари от клиентите си преди да са изтекли 7 дни от получаване на стоката, съобщиха от новата организация. Текстът на чл. 53 гласи: „Доставчикът няма право да изисква или да приема авансово плащане преди изтичане на сроковете по чл. 55”.
С идеята да се защитят потребителите, законът създава прецедент в световната електронна търговия, който би навредил сериозно на бизнеса като цяло, посочиха от асоциацията. Негативите от член 53 обаче засягат пряко не само електронните магазини, но и крайните потребители, заявиха в съобщение до медиите учредителите на БАЕТ.
Като за начало изпълняването на всяка една поръчка на два етапа изисква и двойно по-голяма ангажираност на потребителя. Оттук се оскъпява и самата процедура, а това неминуемо рефлектира върху крайния клиент. И не на последно място, поради завишения риск от недоброжелателни клиенти, много търговци ще се оттеглят от пазара, което отново ще ощети потребителя, смятат от асоциацията.
БАЕТ си поставя няколко основни цели. Сред тях са: защита на общите браншови интереси и права на членовете; координиране на взаимоотношенията и балансиране на интересите във веригата на електронната търговия между доставчици, медии, електронни магазини, финансови институции, куриери и потребители; съдействие за гарантиране правата на потребителите и др.
Интерес да участие в БАЕТ са проявили над 30 електронни магазини със средно 50 000 потребителя на ден. Учредителите са вече утвърдени фирми като Гет ООД (get.bg),
СТОРЕ ЕООД (store.bg) и 911.бг ООД (911.bg). Асоциацията е отворена за всички собственици на електронни магазини, които споделят целите и приемат устава, уточниха от БАЕТ.