Японската електронна индустрия трупа загуби

Общите загуби на три от водещите японски компании в електронната индустрия – Sony, Sharp и Panasonic – възлизат на 20 милиарда долара за последната финансова година, изчисли Уол Стрийт Джърнъл. Това е огромен провал, особено като се има предвид, че през 70-те и 80-те години на миналия век Япония доминираше на пазара за електроника.

 

Sharp се сблъска с остър недостиг на налични средства и спад на акциите. Sony извършва поредната реорганизация в опит да се върне на пътя на успеха. Panasonic постепенно излиза от пазара на битова електроника.

"Японските компании са прекалено уверени в своите технологии и производствени мощности. Ние загубихме способността да оценяваме своята продукция от гледна точка на потребителя", коментира ситуацията президентът на Panasonic Казухиро Цуга, който оглави компанията след най-голямата загуба в цялата й 94-годишна история.

Когато японската икономика процъфтяваше, електронните гиганти в страната доминираха на пазарите за микрочипове, цветни телевизори и видеоплейъри. Техните лаборатории правеха знакови за цялата епоха открития, като Sony Walkman, CD и DVD плейърите.

Сега японските разработчици по-скоро използват идеите на американската Apple и корейската Samsung, отколкото да създават нещо по-особено.

Според анализатори, проблемът на японските компании се крие в тяхната традиционно силна страна – изкуството да правят качествени продукти, като се концентрират върху технологичните новости и хардуера. Тази концепция, превърнала се в национална гордост, подтиква компаниите в страната към постоянни опити да правят най-тънкото, най-малкото и т.н.

Негативно влияние върху японските производители оказва и високият курс на йената, който намалява значително печалбите им от продажби зад граница, отбелязва Gartner.

Коментар