„Огнени стени” разделят степените на образование

„Огнени стени” разделят отделните степени на образованието в България, заяви изпълнителният председател на БСК Божидар Данев по време на конференцията “Равен достъп до качествено образование”, организирана от Forbes България и “Заедно в час”.

„Вярно ли е, че образованието не е потребност? Вярно ли е, че образованието не е необходим ресурс за успеха? Вярно ли е, че не образованието, а влиянието определя успеха? Вярно ли е, че образците на поведение не са хора с образование?”, попита риторично Данев.

Българската образователна система трябва да търси и „отглежда” лидери, да прилага все повече модерни иновативни методи и технологични средства за обучение, отбеляза той. Между отделните нива на образование има „огнени стени”, които трябва да бъдат разрушени, за да има приемственост и обмен на знания във всички фази от обучението на бъдещите участници на пазара на труда, посочи Данчев.

Като добър пример за „рушене на огнени стени” той посочи т.нар. Класическа гимназия в София, където са привлечени за преподаватели представители на академичната общност и по този начин връзката между средното и висшето образование се поддържа жива и динамична.

„Не е случайно, че десетилетия наред възпитаниците на тази гимназия се реализират изключително успешно. Защо не прилагаме този добър опит и в останалите гимназии? Защо продължаваме да поддържаме огнените стени?”, попита Данев.

„На всички е ясно, че системата на образование е недостатъчно финансирана, но трябва да е ясно и, че ефективността на публичните средства е твърде ниска. Съществува неравнопоставеност на формите на собственост, забавя се въвеждането на съвременни интерактивни форми на обучение, не се осъвременяват методиките на обучение и материалната база, застарява преподавателският състав, липсва връзка между отделните степени на образование, липсва връзка между изучаваните специалности и търсените на пазара на труда умения и компетенции”, посочи проблемите изпълнителният председател на БСК.

Като пример за неадекватността на търсенето и предлагането на работна сила с определени компетенции, Данев изтъкна, че завършилите технически университет си намират най-бързо и добре платена работа, а от останалите висшисти само 20% работят по специалността си. В същото време, едва 13,9% от студентите се обучават в специалности от сферата на техническите науки и професии.

Училището не трябва да учи, а да ни учи как да се учим. Учителите също трябва да се учат непрекъснато, трябва да търсят нови методи на обучение и нови знания”, каза още Божидар Данев.

Той обърна специално внимание върху това, че училището е част от една обществена среда, то не е откъснато от медиите, от управлението, от семейството… Това е една система и трябва да гледаме на образованието именно като на система, а не като на отделни казуси, допълни той. Според него, равният достъп до образование не означава уеднаквяване на отношението към отделните учащи – на всеки ученик трябва да се гледа като на индивид със специфични възможности и със специфична необходимост от внимание и развитие.

Божидар Данев призова за въвеждане на система за външно оценяване и на учениците, и на преподавателите, както и за създаване на рейтингова система на гимназиите, на база реализацията на техните възпитаници.

Талантливите остават незабелязани, когато се търси изравняване на нивото на образование. В стремежа ни да научим неграмотните да четат и пишат, забравяме да обърнем нужното внимание на грамотните и не работим за тяхното усъвършенстване”, смята Даниела Симидчиева, председател на „Менса-България” и директор на Центъра за професионално обучение при БСК.

Коментар