Търсачките опитват да грабнат лъвския пай от рекламата в Интернет

Най-големите сайтове за търсене в Интернет откриха апетитна ниша в он-лайн маркетинга. Google, Yahoo и Microsoft с нейния портал MSN се надпреварват да предлагат нови и нови възможности за реклама на своята аудитория, предимно от средите на малкия бизнес.
Най-напред в играта е Google, който е и най-популярната търсачка в Интернет. Клиентите на рекламната услуга AdWords имат в ръцете си един много гъвкав инструмент за маркетиране на своите продукти в глобалната мрежа. Таксуването е на принципа плати за клик(pay-per-click), т.е. клиентът плаща само за посещение в неговата реклама, независимо от броя на появяванията й на страници с резултати от търсене в Google.
Системата е тотално автоматизирана и дава изключителна свобода на рекламодателите да дефинират и променят параметрите на кампаниите си. Както и да получават изчерпателна статистика за текущото състояние на рекламния бюджет, посещенията и пр. Силен коз в ръцете на Googe е и възможността за локална реклама – в който и да е щат, или страна по света, като посланията излизат на местния език.  
Успехът на Google подтикна и неговите основни конкуренти Yahoo и MSN да атакуват агресивно пазара на он-лайн реклама. Наскоро Yahoo съобщи, че подготвя нова, по-добра платформа за реклама, базирана на технологията "Where on Earth" за географско позициониране на маркетинговите послания на клиентите. Засега е известно, че системата ще бъде пусната на два етапа, като пълната й функционалност ще видим през третото тримесечие на годината. 

Плати за клик
Рекламите от типа плати за клик(pay-per-click) са атрактивнавъзможност, предлагана от търсачките. Обикновено представляват малки блокчета текст, които се появяват на страниците с резултати от търсене в сайтове като Google, Yahoo, а вече и в MSN Search. Подобeн маркетингов подход привлича малкия бизнес, тъй като се предполага, че кликовете ще идват само от клиенти, заинтересувани от конкретни продукти и услуги, за които търсят информация в Интернет.

Microsoft, от друга страна, обяви миналата седмица своята рекламна платформа adCenter, която ще бъде интегрирана в порталите MSN, Windows Live и други он-лайн услуги. Както и при конкурентите, системата на Microsoft е от тип плати за клик и позиционира маркетинговите послания в страници с резултати от търсене в контекста на рекламата. В adCenter също е заложена възможността за таргетиране на рекламата по географски принцип.

Дали някой ще успее да измести Google от лидерската позиция? Възможно е, но и без това да се случи, пазарът е обещаващ за повече участници в него. Само през миналата година рекламата на принципа плати за кликв страници с резултати от търсене в Интернет е генерирала приходи от над 12 милиарда долара. Твърде голям пазар, за да бъде оставен в ръцете на един играч.
Microsoft твърди, всеки месец 41 милиона души посещават нейната търсачка MSN Search. Компанията очаква този внушителен брой да нарасне в резултат от споразумение с един от водещите сайтове за он-лайн търговия Amazon.com и неговата търсачка A9.

Коментар