EК обяви нова стратегия за образованието

Европейската комисия обяви днес стратегия за нов поглед към образованието. Целта е да бъдат стимулирани държавите членки да предприемат незабавни действия, за да осигурят на младите хора необходимите умения и знания за пазара на труда, както и да се постигнат целите за растеж и заетост, съобщиха от Брюксел.

Безработицата сред младите хора в ЕС е близо 23%, а в същото време над 2 милиона работни места не могат да бъдат запълнени. Ето защо Европа трябва коренно да преосмисли начина, по който системите за образование и обучение могат да осигурят необходимите умения на пазара на труда, съобщи Комисията.

Едва ли има обаче по-тежък момент за това на фона на повсеместните финансови ограничения и съкращенията в бюджетите за образование. „Преосмислянето на образованието не е просто въпрос на пари – вярно е, че трябва да отделяме повече средства за образование и обучение, но също така е ясно, че образователните системи трябва да станат по-модерни и да работят по-гъвкаво, за да успеят да посрещнат реалните потребности на днешното общество”, каза комисарят по въпросите на образованието Андрула Василиу.

В стратегията се отправя призив за цялостна промяна в образованието и за поставяне на ударението върху резултатите от учебния процес, т.е. върху усвоените знания, умения и способности. Преминаването на определен етап на образованието вече не е достатъчно. Дори при основните умения за четене, писане и смятане има поле за подобрения, а предприемаческите умения и инициативността трябва да се развиват или усъвършенстват.

За да се гарантира, че образованието отговаря по-добре на потребностите както на учащите, така и на пазара на труда, начинът на оценяване трябва да бъде адаптиран и осъвременен. Използването на ИКТ и на образователните ресурси със свободен достъп (ОРСД) трябва да бъде застъпено по-широко на всички равнища на учебната дейност. Необходимо е учителите да преминават редовно обучение, за да поддържат уменията си актуални.

В стратегията към държавите членки се отправя призив също така да затвърдят връзките между образованието и работодателите, по-тясно да обвържат обучението със стопанската дейност и да изградят у младите хора представа за трудова реализация чрез засилено провеждане на практически обучения. Министрите на образованието в ЕС също се приканват да задълбочат сътрудничеството в областта на практическото обучение както на национално, така и на европейско равнище.

Предлагат се и мерки за въвеждане на нов критерий за езиково обучение, насоки относно оценяването и разработване на обучение по предприемачество, както и анализ на въздействието на равнището на ЕС относно приложението на ИКТ и образователните ресурси със свободен достъп в образованието. Анализът е част от подготовката за новата инициатива за отваряне на образованието, която ще бъде представена през 2013 г. с цел максимално да се оползотвори потенциалът на ИКТ за нуждите на обучението.

В момента 73 милиона европейци, или около 25% от възрастните в Европа, са с ниско образователно равнище. Близо 20% от юношите на 15 години нямат достатъчно добри основни умения, а в пет държави над 25% от представителите на тази възрастова група не могат да четат достатъчно добре (41% в България и 40% в Румъния).

Коментар