Предложената от Комисията директива предвижда въвеждане от края на 2015 г. на задължителни стандартизирани изисквания за достъпността на уебсайтовете, чрез които се предоставят 12 вида обществени услуги. Задължението за осигуряване на достъпност би се отнасяло за основните услуги, предоставяни от държавните органи, като услуги във връзка със социалната сигурност и здравеопазването, търсене на работа, кандидатстване в университет и издаване на лични документи и актове за гражданско състояние.
Предложените нови правила също така биха изяснили какво означава достъпност на уебсайтовете (технически спецификации, методика за оценяване, докладване, изпитване „отдолу нагоре”). Предвижда се държавните органи да бъдат насърчавани да прилагат тези правила за всички услуги, а не само за посочените в задължителния списък.
Уебсайтове по видове услуги, попадащи в обхвата на директивата
· Във връзка с данъци върху дохода: подаване на декларация, уведомяване за дължими данъци ·За услуги за търсене на работа чрез бюрата по труда ·Във връзка със социалноосигурителни обезщетения: обезщетения за безработица, детски надбавки, разходи за медицинско обслужване (възстановяване или директно плащане), студентски стипендии ·Във връзка с лични документи: паспорти или свидетелства за управление на МПС ·За регистрация на автомобили ·За заявления за разрешение за строеж ·За декларации до полицията, напр. в случай на кражба · От обществени библиотеки, напр. каталози и инструменти за търсене ·За искане и предоставяне на актове за раждане или за сключване на граждански брак ·За записване във висше учебно заведение (университет) ·За уведомление за промяна на местожителство ·За услуги, свързани със здравето: интерактивни съвети относно достъпността на услугите, онлайн услуги за пациенти, записване на час |
Днешното предложение би било от най-голяма полза за 80-те милиона европейски граждани с увреждания и за 87-те милиона европейци на възраст над 65 години. Например лицата с увредено зрение ще могат да чуват от специално четящо устройство описание на показваните на екрана изображения от уебсайта, лицата с нарушен слух ще виждат на екрана в писмен вид изговаряното съдържание на аудиофайлове, а цялото съдържание на даден уебсайт ще може да се проучва чрез клавиатурата, както и чрез компютърна мишка.
Ако бъде прието, обявеното днес предложение би разкрило пазар на стойност приблизително 2 милиарда евро във връзка с достъпността на уебсайтовете, като понастоящем се оползотворяват едва 10% от потенциала на този пазар. Иновациите, породени от предложението, ще са от полза и за всички потребители на интернет чрез увеличаване на функционалните възможности и намаляване на разходите за тяхното предоставяне.
Прилагането на единен набор от правила за достъпност би означавало, че предприемачите ще могат да предлагат своите продукти и услуги в целия ЕС, без да се налагат допълнителни разходи за адаптиране и да възникват усложнения.
Предложената директива сега се изпраща в Съвета на Европейския съюз и в Европейския парламент за приемане. Ако тя бъде приета, държавите членки ще трябва да въведат съответните национални норми и разпоредби, които да влязат в сила не по-късно от 30 юни 2014 г. 21 държави членки вече са приели национално законодателство или мерки относно достъпността на уебсайтовете, но напредъкът е бавен.
Понастоящем положението с достъпността на уебсайтовете на органите от обществения сектор е крайно незадоволително. Само една трета от всичко 761 000 уебсайтове на обществения сектор в Европа са напълно достъпни въпреки наличието на технически решения за общодостъпност, някои от които са били разработени в резултат на финансирането от ЕС на съответни научни изследвания през последните 15 години.
Съществуват международно признати и технологично неутрални насоки в тази област: критериите за успех и изискванията за равнище на съответствие AA във версия 2.0 на Насоките за достъпност на уебсъдържанието (WCAG 2.0) на World Wide Web Consortium (W3C). В рамките на възложения от Европейската комисия мандат 376 се разработва Европейски стандарт, който обхваща и достъпността на уебсайтовете в съответствие с посочените насоки и би могъл да е на разположение още през 2014 г.
Като пример за финансирани от ЕС научни изследвания може да се посочи проектът WAI-Age за проучване на специфичните нужди на възрастните потребители, резултатите от който са използвани при преразглеждането на WCAG 2.0.