Българите ще похарчат средно по 289 лева за коледни подаръци или с около 40 лв. повече от миналата година, според проучване по поръчка на Visa Европа. Най-щедри ще бъдат жителите на Пловдив и Русе, като всеки от тях ще отдели по около 320 лв., за да зарадва близките си.
Както и предишни години, сред най-търсените подаръци ще бъдат дрехите и играчките, които ще бъдат предпочетени от съответно 19% и 18% от анкетираните. Едва един на всеки 15 човека ще подари книга за Коледа. Това е по-малко от 2011 г., когато един на всеки 11 е избирал четиво за близките си.
Най-натоварени за търговците в България ще бъдат дните между 19 и 22 декември, когато над 53% от запитаните ще направят своите покупки за празниците. Други 17% ще оставят пазаруването за последния момент – 23 и 24 декември.
Информацията за България е в съответствие с информацията за цяла Европа – най-натовареният ден за магазините на търговските улици на Стария континент ще бъде 22 декември, показват данните на Visa Европа. Тогава компанията ще обработи около 50 милиона транзакции на обща стойност около 2,6 млрд. евро, които ще бъдат извършени в магазините на континента. В най-натоварения час от деня Visa Европа очаква картодържателите да осъществяват 34,722 транзакции на секунда.
Близо една трета (31%) от участниците в проучването са заявили, че ще похарчат до 100 лв. за подаръци, други 26% ще отделят между 101 лв. и 200 лв. Около 1/10 от запитаните ще зарадват любимите си хора с подаръци на стойност над 500 лв.
След жителите на Пловдив и Русе, най-щедри ще бъдат старозагорци (302 лв.), следвани от плевенчани (299 лв.) и софиянци (289 лв.). Хората от Черноморието, за разлика от 2011 г. и 2010 г., остават по-назад в класацията. Жителите на Бургас ще похарчат 258 лв. за коледни подаръци, а тези от Варна – 226 лв. През 2011 г. те бяха най-щедрите българи с подаръци на стойност съответно 307 лв. и 289 лв. През 2010 г. бургазлии са първи сред всички с планове да изхарчат средно по 276 лв.
Мъжете ще изхарчат средно само лев повече за коледни изненади от нежните си половинки – 289 лв. срещу 288 лв. Това означава, че дамите постепенно настигат кавалерите в стойността на подаръците, които купуват – през 2011 г. разликата в плановете за харчове на двата пола е била 58 лв. в полза на мъжете.
Участвалите в анкетата, проведена сред жители на осем от най-големите градове в страната, ще направят подаръци на средно шест от най-близките си хора. Цели 14% от запитаните ще зарадват десетима свои приятели и роднини. Измежду близките хора, най-обгрижени ще бъдат партньорът и децата – по 22,4% от участвалите в проучването ще направят подаръци на всяка от двете групи. Любимият и малчуганите у дома традиционно се радват на най-много изненади – те са първите, на които участвалите в проучванията през 2011 г. и 2010 г. са направили подаръци.
Анкетата показва, че онлайн магазините постепенно печелят популярност като места за пазаруване, въпреки че реалните магазини все още остават предпочитана шопинг дестинация. Тази година малко над 20% от запитаните ще посетят както реалните, така и виртуалните магазини в сравнение с 15% през 2011 г. и 7% през 2010 г.
Сред реалните магазини, моловете са най-предпочитаното място за направата на покупки и тази година 32% от потребителите ще закупят подаръци оттам.