IBM очаква бум на стиймпънк модата

2013-та ще бъде годината на стиймпънк, прогнозира IBM. Продукти в този стил ще пуснат най-големите производители на дрехи, аксесоари и украшения. Особеност на модния жанр е големият брой механични приспособления. Счита се, че стиймпънк е повлиян от книгите на Жул Верн и Хърбърт Уелс, както и от работите на Никола Тесла.

В периода от 2009 до 2012 г. темата за стиймпънк е станала 11 пъти по-популярна в разговорите между хората, съобщи IBM. През 2010 г. над 24 различни мрежи и специализирани магазини в САЩ са започнали да продават стоки в стил стиймпънк. Компанията очаква в близките две години подобна продукция да излезе от етапа на ръчно производство и да стане масов пазар.

Стиймпънк е популярен жанр и в компютърните игри, сред които Fallout и Bioshock. По данни на IBM, геймърските сайтове са мястото, където най-често се споменава този стил. Дрехи и аксесоари, изпълнени в стиймпънк, интересуват хората на възраст до 30 години.

Прогнозите на IBM стъпват на анализ на милиони записи в интернет форуми, блогове, социални мрежи и новинарски сайтове. Миналата година IBM Social Sentiment Index предсказа повишаване на търсенето на женски дрехи в САЩ. Платформата се явява един от най-ярките примери за обработка на т.нар. „големи данни”.

Социалният анализ помага на търговските вериги да прогнозират промените в потребителските предпочитания и да се подготвят отрано за тях, коментира Тревор Дейвис, експерт в IBM Global Business Services. Знаейки за бъдещите тенденции от тяхното начало, компаниите могат да вземат правилните решения и ефективно да управляват своите складови запаси.

Коментар