Облакът използва най-ефективно ИТ

Едва ли са много хората, които знаят, че изчислителният “облак”, за който днес всички ИТ компании и ИТ медии говорят, е концепция от 60-те години на миналия век. Някои може би си спомнят как IBM говореше за “utility computing” (компютърни ресурси като комунална услуга), а по-възрастните ИТ-мениджъри си спомнят нейните мейнфрейм машини.

Защо тази революция се случи чак сега?

Облакът е възможно най-ефективният начин за използване на информационните технологии. Нужно бе обаче да се извърви дълъг път, преди индустрията да разбере това. Как от мейнфрейма стигнахме до BYOD разказа един от най-забележителните презентатори в ИТ бранша в региона: Фабиан Кинле, регионален мениджър за канала и дистрибуцията за България в компанията Citrix.

Фабиан Кинле направи паралел между облачния модел и телевизията

„Преди 10, 15 или 20 години повечето ИТ потребители имаха Windows среда. В тази среда те работеха с, о Боже, Windows приложения“, започна Кинле с неподражаемия си хумор. Тогава той самият е работел като системен администратор. По онова време, спомня си германецът, ИТ отделът във всяка фирма беше посветен на това да купува лицензи за софтуер, да инсталира, да купува хардуер, да го настройва.

„С течение на времето се забеляза тенденцията: Microsoft периодично казва „този Windows не се поддържа повече“ и ИТ отделите потъваха в трескава работа – миграцията“, спомня си с ужас бившият сисадмин. Да се смени операционната среда ставаше все по-сложно, защото приложенията върху нея бяха все повече. Не стига това, но и те ставаха все повече взаимосвързани  – едното черпи данни от другото, едното генерира трафик към трето. Миграцията към нова операционна среда ставаше все по-сложна. С времето стана задължително всички приложения да се тестват в новата система, преди да се пуснат в действие.

По-нататък, заради все по-голямата взаимосвързаност между самите приложения, се оказа, че дори за да промениш само една настройка в едно от приложенията, пак е нужно да се тества всичко. С това се занимаваха дузини системни администратори.

Пак в онова време, ако даден служител на организацията поиска да му се инсталира ново приложение, което му трябва за работа, администраторът трябваше с дискета в ръка да тича по етажите до мястото на служителя, за да инсталира, спомня си Кинле. „Ходехме с маратонки, а от тичане маратонките ни бързо се протриваха“. От гледна точка на днешните технологии това е пълно разхищение: загуба на време и невъзможност служителят да си свърши работата в момента, в който му е нужно.

За да стане картината още по-сложна, дойде времето, когато започнахме да чуваме и неща като „този хардуер не се поддържа повече от тази операционна система“. Това допълнително наля вода във воденицата на ИТ отделите. Сега освен главоболията при миграцията към нови ОС и всяка отделна промяна дори само в едно приложение, те вече бяха принудени да мигрират и към нов хардуер и да тестват всичко за него.

За тези, които са били системни администратори по онова време, е жив споменът как появата на нов служител във фирмата означава един ден работа: нов компютър, инсталация на ОС, инсталация на отделните му приложения, тестване… „Мразех дните, в които идваха по 10 нови служители“, казва Кинле.

Много разходи за поддръжка

Ужасно много хора бяха заети с поддръжката на ИТ системите. Цели администраторски отдели бяха посветени на единствената задача ИТ системите да работят. Не да се развиват – просто да вършат това, за което са купени. Това е парадокс: с почти всяка друга ситуация да се дадат пари означава да се придобие нещо ново. Но специално за ИТ отделите разчетите на анализаторите показваха, че огромната част от бюджетите отиват не за подобрения, усъвършенстване и повишаване на ефективността, а просто за поддръжка – за това системите да продължават да работят.

Това беше считано за нормално преди 15 години!

BYOD и днешната ИТ реалност

Днес всеки човек има средно по три ИТ устройства. Например лаптоп, смартфон и таблет. Границата между лично и служебно все по-често е различна. Използваме кое да е устройство за работа, за проверка на служебна информация, за писане в социалните мрежи, за общуване с клиенти…

Днес 50% от времето си служителите на една фирма са в движение. Те не се прибират в офиса след всяка изпълнена задача. Вместо това се включват във фирмената система онлайн, от мястото, където се намират.

Днес 200% ръст в ИТ индустрията бележат не кои да е технологии, а точно SaaS приложенията. В резултат на това в бизнеса се роди и концепцията BYOD: „bring your own device“, тоест „носи си собствено устройство“.

Все по-често постъпването на нова работа в нова фирма не е свързано с получаването на служебен компютър. Вместо това фирмата предлага на служителя да си носи собствено устройство (понякога фирмата му дава финансиране и му оставя избор какво да си купи). На това собствено устройство той може да ползва фирмените компютърни системи като услуга, така както ползва електронна поща от Gmail или Hotmail. Служителят ползва през уеб-интерфейс фирмената CRM система, фирмената отчетна система, в реално време прави справки и генерира отчети.

Когато служителят напусне мястото си във фирмата, не е нужно да се деинсталират дузини приложения. Бързо и лесно е – просто се прекратява достъпът на този потребител до фирмените системи.

Без зависимости

Наред с това вече няма разлика дали потребителят ползва Windows устройство, Linux машина, Android система. Той има достъп до фирмените ресурси през уеб-интерфейс и неговата операционна система няма особено значение. Няма особено значение дори браузерът, който може да е Firefox, Safari, Chrome, Internet Explorer….

Максимално ефективно

Днес системните администратори не се занимават часове наред да инсталират приложения на един компютър. Нито прекарват часове наред в ъпдейти на тези приложения. Те дори не се занимават с това да пуснат чрез централизирана конзола ъпдейтите на множество компютри едновременно. Всичко това се случва автоматизирано по предварително зададени планове и графици.

Днес за поддържането на ИТ системите на фирма с голям брой хора не е нужна цяла армия от системни администратори.

Вместо това ИТ мениджърите могат да се посветят на това да направят фирмените ИТ системи по-ефективни, по-модерни, по-сигурни, по-удобни, по-производителни. Те имат времето и ресурсите да се запознават с нови технологии, да сравняват нови и стари подходи, да анализират кое носи по-добри резултати за същността на бизнеса на компанията.

С други думи, свършено е с времето, когато огромната част от бюджета беше посветена на това ИТ системите просто да работят. Сега по-голямата част от бюджета може да отива за действителни подобрения и нововъведения.

„Ние вярваме че облакът е най-ефективният начин да използваш ИТ“, казва Фабиан Кинле. И прави аналогия с телевизията – една стара технология на над 50 години.

„Вие можете да гледате телевизия и със стария си черно-бял телевизор от времето на баба, както и на новия си 42-инчов 3D LED дисплей. Няма значение какво е устройството. Нима някой може да допусне, да си представи само какво би станало, ако телевизионните оператори ни казваха – ооо, този модел телевизор не се поддържа, не можеш да гледаш телевизия на него!“ – казва Кинле. „Нима телевизионните оператори се интересуват на каква марка телевизор гледате предаванията им?! Телевизията се излъчва и не е важно на какво устройство я гледа човек. Това е и същността на ИТ облака!“

Мария Малцева

Мария Малцева

Коментар