Именно потребителският интерфейс е обект на належаща промяна, смятат специалистите. Често досега проектантите допускаха грешката да залагат в сайтовете последните технологии самоцелно, заради самата технология. В резултат, много Интернет страници са претъпкани с ненужни функции и са трудни за навигация, което отблъсква потребителите.
Посоката в уеб разработките сега е към създаване на сайтове с по-атрактивен, по-удобен и полезен интерфейс към аудиторията, респ. към клиентите на он-лайн бизнеса. Отправна точка за дизайнерите на сайтове трябва да бъде как техният продукт решава бизнес проблемите на компаниите, а не колко и какви нови технологии включва, препоръчват консултантите.
Клиентът, потребителят в Интернет вече иска да види нещо, с което може да комуникира мигновено. Ето защо досегашният модел, ориентиран към търсене в страници на принципа заяка-отговор, еволюира към по-непосредствено общуване. Потребителят очаква нещата да се случват мигновено, без онези отегчителни секунди за зареждане на поредната уеб страница. Технологии като Ajax(от Asynchronous JavaScript и XML) позволяват това желание да стане реалност. С други думи, скоро уеб сайтовете ще предложат същата функционалност и удобен интерфейс, с които сме свикнали в ежедневната работа с приложния офис софтуер.
Оптимизацията на сайтовете според критериите на машините за търсене в Интернет е друга водеща тенденция в уеб проектирането. За да привлекат повече клиенти он-лайн, компаниите трябва да пригодят своите сайтове така, че търсачки като Google и Yahoo да ги откриват лесно. В противен случай, забравете за успешно он-лайн присъствие, предупреждават Интернет специалисти.
Естествено, най-страстните застъпници на тази тенденция са маркетинг консултантите на водещите сайтове за търсене. Те обвързват идеята за оптимизация с платената реклама в търсачките. Според експерти от Yahoo, като първа стъпка он-лайн бизнесът трябва да се фокусира върху най-продаваемите си продукти и след това да изготви максимално адекватен списък с думи, при чието търсене да се появява съответният продукт.
Ще се появяват и много по-атрактивни реклами в уеб сайтовете, благодарение на технологията Ajax и други от групата Web 2.0. Така он-лайн бизнесът ще привлече вниманието на повече потребители и още по-важно, ще създава по-лоялна маса от клиенти.
Както винаги обаче има и скептици относно водещата роля на технологичните иновации за увеличаване на лоялността на клиентите. Според някои експерти, най-важното за компаниите е да си обучат добре персонала. Т.е. не само да декларират технологична готовност за качествено обслужване, но и да накарат хората си действително да искат да обслужват клиентите. Първо компаниите да изградят доверие оф-лайн и след това да продават он-лайн, препоръчват експерти. ■