Корпоративна златна треска за виртуални светове

Компаниите се тълпят на пазарите във виртуалните светове. Това са подобни на игра и обикновено триизмерни онлайн светове, чиято форма в дългосрочен план обаче далеч все още не е ясна.

Виртуалният свят е горе-долу там, където Интернет беше в средата на 90-те години, казват анализатори от Gartner, цитирани от newsfactor.com. Според JupiterKagan, виртуалните светове са като ранните дни на кастингите на Victoria”s Secret, където е гадно, но нажежено, така че всички отиват.

Мениджърите на MTV хвалеха шумно своите резултати от телевизионните шоута „Virtual Laguna Beach” и “Virtual Hills”, успели да привлекат 600 000 регистрирани потребители за шест месеца. Почти както в истинската Южна Калифорния, и тези 3D пространства са с прекрасно топло време. Но за разлика от реалния живот, потребителите им са представени от привлекателни, стегнати и млади въплъщения, познати като аватари.

Аватарите могат да си контактуват едни с други чрез текстови чатове и търговия, доставяйки по този начин и социален елемент, за който пионерите на виртуалния свят смятат, че е по-реалистичен и приятен от чат стаите и страниците на MySpace.

Когато хората бъдат приобщени дълбоко към една общност и я заобичат, парите сами се появяват по всевъзможни начини, споделят експерти по пласиране на стоки от MTV Music Group. Компанията е продала над 11 400 виртуални чаши с „Пепси”. Купувачите не могат да ги изпият, тъй като чашите съществуват само на екрана, но те играят ролята на украса към аватарите на потребителите.

Усилията на MTV са насочени към „затворени” виртуални светове, които да бъдат изцяло контролирани от компанията. Всяко дърво, сграда и дреха се одобряват от MTV, въпреки че основната технология за ”Virtual Hills/Laguna Beach” идва от друг виртуален свят, „There”, който е създаден от Makena Technologies.

Виртуалният свят „Second Life” представлява напълно различен подход. Там потребителите могат да създават, буквално от нищото, почти всеки предмет, който си представят, стига само да притежават нужните умения за 3D моделиране и за боравене с инструменти за програмиране.

Безгрижието и на много места сексуално ориентирания дух на “Second Life” напомня за ранните дни на Интернет. Компанията, която е създала този свят, е Linden Research и нейната цел е 3D Интернет.

Но имайки предвид множеството приложения на онлайн световете – за игри, комуникация вътре в компаниите, флиртуване, лично изразяване – не става ясно дали един от тези светове би могъл да доминира над останалите. Вероятно няма да има само един свят, а много.

Компанията The Multiverse Network Inc. работи по програма, която ще дава достъп до много онлайн светове, подобно на браузъра на Netscape, който даваше достъп до множество от уеб сайтове в началото на Интернет бума през 90-те години.

Технологията ще включва и възможност за правене на аватарите преносими между различните светове, осигурявайки път между световете тип MTV и тези от типа на “Second Life”.

Коментар