Малките фирми и домовете бързо минават на високоскоростен И”нет

Проникването на високоскоростен Интернет в България достигна 6.0% в края на 2006 г., според проучване на IDC, данни от което бяха изнесени на пресконференция по повод старта на регистрацията за Cisco Expo 2007. Изследването обхваща още шест страни от Централна и Източна Европа – Унгария, Полша, Чехия, Румъния, Украйна и Русия, както и региона на Близкия Изток и Африка.
Нивото на проникване сред населението у нас е близко до това в Полша и е по-високо от нивата в съседна Румъния, Русия и Украйна. Пазарът расте с подобен темп на този в централноевропейските държави, сочат резултатите от доклада „Барометър на пазара на високоскоростен Интернет в България” на IDC.
Най-бързо се увеличават високоскоростните връзки сред домакинствата и малките фирми. Към края на 2006 г. 11.7% от домакинствата имат достъп до високоскоростен Интернет.
“Ниските нива на използване на услугата в двете потребителски групи и атрактивните промоции са основната причина за тази тенденция”, коментира Нели Вачева, управител на IDC България.
Пазарът на високоскоростен Интернет се увеличава с почти 19.6% за периода юни-декември, 2006 г. Общият брой връзки достига 461.46 хиляди в сравнение с 385.71 шест месеца по-рано.
Най-динамично развиващата се технология за домашните потребители е ADSL, а за фирмите – Metro Ethernet. LAN и кабелният Интернет бележат по-нисък ръст, а наетите линии дори намаляват, заместени от ADSL и Metro Ethernet, твърди IDC.
DSL се превръща в популярен начин на връзка сред домакинствата, поради многобройните ценови и продуктови промоции на БТК, лесната инсталация, растящите скорости и високата телефонна плътност на населението. Тази технология отнема и от дела на LAN доставчиците. Metro Ethernet увеличава популярността си сред фирмите като по-бърза и евтина алтернатива на наетите линии.
Националната мрежа на държавната администрация (НАМДА) продължава да се развива. В част от офисите се въвежда ADSL. Проектът за високоскоростен Интернет в училищата е подновен през ноември 2006 г. след почти 1-годишно прекъсване. Свързването на над 2 000 училища се планира да приключи до средата на тази година.
Доставчиците на високоскоростен Интернет предлагат все по-високи скорости на своите клиенти, констатира проучването. Пакетите между 512 Kbps – 1 Mbps имат най-голям ръст, поради факта, че от октомври 2006 г. предложенията на БТК са с минимална скорост от 1024 Kbps.
LAN доставчиците също излизат с нови оферти в опит да задържат съществуващите си клиенти с най-добро съотношение цена/скорост. И кабелните оператори предлагат нови скорости като част от различни промоционални оферти, планирайки по-високоскоростни стандартни пакети от началото на 2007 г.
Цените на услугите се запазват на почти същите нива между юни и декември 2006 г. От гледна точка на потребителите, разходът за LAN достъп се увеличава, тъй като най-големите доставчици въвеждат ДДС в опит да легализират дейността си. Цените зависят най-вече от скоростта на достъп и от типа потребители – домашни или бизнес. Доставчиците на тройна услуга предлагат отстъпка за комбинираните си пакети, което води до относително по-ниска цена и за Интернет.
Основни движещи фактори на пазара на високоскоростен Интернет са търсенето на съдържание и услуги, които обхващат VoIP, предлагането на тройна услуга (телевизия, телефония и Интернет), IP-телевизия, IP-базирана комуникация, P2P, развлечение по поръчка, дистанционни работа и образование, електронни услуги за обществото, електронна търговия и онлайн банкиране.

Коментар