Въвеждането на стандарти е необходимо условие за развитие на електронното здравеопазване. Стандартите ще донесат ползи за всички участници в системата на здравеопазването – сектора на общественото здравеопазване, болниците и доставчиците на здравни услуги, производителите на специализиран софтуер.
Това заяви Янко Чичин Шайн, здравен консултант в IBM за региона на Европа, Близкия Изток и Африка, по време на националната конференция за налагане на стандарти в сферата на електронното здравеопазване, състояла се в София.
“Синергията между всички участници в системата на здравеопазването, която се постига чрез въвеждането на стандарти, в крайна сметка носи и многобройни ползи за потребителите на здравни услуги – пациентите. А това е и основната цел на всички, които са посветили живота си на здравето на хората”, допълни Шайн.
Eдин от основните принципи на Рамката за разработване и внедряване на информационни здравни стандарти е данните за пациентите да се записват при източника и по този начин да се превръщат в съпътстващ продукт на самата здравна услуга. Освен това, предварително се уточняват набори от данни, например „Минимален набор данни”, „Основен набор данни”, и др., така че в системата да се включи достатъчно информация за идентификация на пациента, за удостоверяване на диагнозата и основания за лечението.
В наборите данни трябва да фигурират също и документите и резултатите от лечението. По този начин може да се осигури приемственост сред доставчиците на здравни услуги, в случай, че на пациента се наложи да се обърне към друг специалист, или здравно заведение .
Друг основен принцип е управлението на данните за целите на отчетността. Договореният набор данни се използва за комуникация и отчетност между доставчиците на здравни услуги и други участници в системата на здравеопазването. Договореният набор данни се прехвърля към обща база – Център за данни (Data Center), където информацията е достъпна за упълномощените лица гласи друг от принципите, заложени в Рамката, поясни Шайн.
Много осезаеми са ползите от въвеждането на стандарти в сектора на общественото здравеопазване. В редица държави стандартите се приемат като основен начин за повишаване на ефективността на сектора, който води до подобряване на качеството с ограничени ресурси. Стандартите дават възможност за събиране на статистическа информация за целите на планирането и помагат за ефективното и проактивно управление на здравните организации.
Стандартите могат да помогнат и на властите да упражняват контрол върху качеството на информационните системи в здравеопазването и медицинските уреди и са стъпка към следващото ниво – сертификация.
За доставчиците на здравни услуги като болници, лекари, здравни работници едно от основните преимущества е взаимодействието между отделите и системите, които водят до повишаване ефективността на здравните грижи. Намаляването на разходите за закупуване на системи и повишаване на конкурентоспособността, запазване на инвестициите са други от ползите, които въвеждането на стандарти би донесло на болниците, стана ясно от представената визия на IBM за електронното здравеопазване.
Стандартизирането оказва благоприятно влияние и върху доставчиците на софтуерни решения, тъй като те могат да предоставят модулни системи, в които един продукт да обхване цялостно нуждите на потребителите. По този начин доставчиците на софтуер получават по-голям пазар за своя „стандартен” продукт и срещат по-малко проблеми по поддръжката, отколкото при специфични различни решения при отделните потребители.