Проучване: За 11 години Intel e спечелил $60 милиарда от монопол

За 11-те години от 1996 досега Intel е спечелил приблизително $80 милиарда, благодарение на своя монопол на пазара, твърди ново проучване на ERS Group по поръчка на AMD, данни от което са изнесени в dailytech.com. 
Макар и да е нормално за компания с размерите на Intel да реализира милиарди долари печалба, то процесорният гигант е спечелил допълнителни около $60 милиарда за този период, използвайки антиконкурентни бизнес практики, според ERS. Анализаторите твърдят, че Intel е надувал цените на микропроцесорите и другите свързани с тях продукти.
През последните години компанията е основна цел на Европейския съюз за антитръстови разследвания. Наскоро Intel оспори твърденията на ЕС, че бизнес практиките на компанията влияят негативно на пазара и потребителските разходи.
От Intel твърдят, че ако не всички, то повечето жалби срещу нея идват от страна на AMD, а не на потребителите. Това не е съвсем невярно, имайки предвид, че повечето жалби, повдигнати пред ЕС, са дело на AMD и други компании, които конкурентът на Intel е призовал да свидетелстват по темата.
Според доклада на ERS, от 1996 до 2006 година Intel е натрупал печалби в размер на $141.8 милиарда. От тях обаче са извадени конкурентните, икономическите и печалбите, дължащи се на лидерската позиция на фирмата на пазара. Така, след това изваждане, са останали $60 милиарда от монополистични печалби.
Но макар и да се допусне, че за изчисления докладът е използвал „стандартни икономически методи”, то фактически е невъзможно да се определи колко точно допълнителни печалби е реализирала Intel, благодарение на своя монопол. Безспорен факт е, през последните години Intel се справя доста добре. Неговата ценова структура обаче не се е променила драстично – високият клас процесори продължават да носят голямата печалба, докато ниският клас все още дава по-добра стойност.
Извън правната система, другото бойно поле, където Intel и AMD воюват, са цените. През последните две години ценовата война между двете компании беше много печеливша за потребителите. Наскоро AMD намали цените на своите многоядрени процесори, ранявайки отново Intel. С тези свои действия обаче AMD намалява и своята потенциална печалба.
Intel, от друга страна, се конкурира предимно чрез масивни маркетингови кампании, които обхващат целия свят. В същото време маркетинговата стратегия на AMD е основно съсредоточена върху пазара в САЩ, който представлява малък процент от глобалния пазар.

Коментар