Гигантът Universal ще продава музика без DRM защита

 
Universal, най-големият музикален конгломерат в света, съобщи, че ще предлага албуми и песни, без защита от типа DRM (digital rights management). Музиката ще бъде достъпна през съществуващите ритейл услуги като RealNetworks и Wal-Mart Stores, новите услуги в Amazon.com и Google, както и чрез някои от уеб сайтовете на певците.

Незащитената музика обаче няма да бъде предлагана без DRM в iTunes на Apple, която е водещата музикална услуга в момента, писа CNET News.

Употребата на софтуер за защита от копиране породи сериозни спорове в бизнеса с дигитална музика, където по-голямата част от продажбите на сваляни песни се извършват в iTunes. По принцип, звукозаписните компании изискват продавачите да слагат електронни ключалки, за да се ограничи копирането на музика. Но DRM софтуерът на Apple не работи с повечето конкурентни устройства, което означава, че музиката, продавана от конкурентите на Apple, не може да бъде слушана на популярния iPod на компанията.

Някои от музикалните компании смятат, че тази патова ситуация спира растежа на продажбите на дигитална музика, на който индустрията разчита изключително много, тъй като продажбите на компактидскове постоянно намаляват. Предлагането на музиката на Universal с тези нови условия е тест, който ще продължи до януари и ще позволи на мениджърите на компанията да изучат потребителското търсене и ефекта върху онлайн пиратството.

Евентуално решение на Universal да възприеме тази практика за постоянно би оказало натиск на други звукозаписни компании да я последват. Това би могло да доведе до по-обширен дебат за това как да се третира интелектуалната собственост в дигиталната ера.

Усилието на най-голямата музикална компания може да се разгледа и като част от желанието в индустрията да засили конкуренцията срещу iTunes и приходите на Apple да намалеят, тъй като в момента компютърната фирма разполага с огромно влияние върху цените и други фактори, свързани с дигиталната музика. Преди един месец от Universal предупредиха Apple, че няма да се съгласят на нов дългосрочен договор за продаване на музика през iTunes.

Коментар