СЕП заяви амбиции да промени начина на плащане в България

Българският бизнес и гражданите на страната ще могат скоро да ползват сигурни електронни услуги чрез мобилния телефон. Това обещава СЕП, първият лицензиран от БНБ оператор на система за мобилно разплащане.
СЕП (Система за Електронни Плащания) лансира отворен бизнес модел, в който ще участват банки, мобилни оператори, търговски компании и публични институции, стана ясно на пресконференция в столичния хотел Хилтън. С одобрението на правилата за мобилно плащане, изготвени от СЕП, Българската народна банка регламентира новия инструмент като законно платежно средство.
Операторът СЕП ще създаде и поддържа защитена среда за публични електронни услуги, като достъп до тях ще имат всички граждани и бизнесът в България.
Услугите ще се ползват чрез ново поколение смарт чип карти
с личен електронен подпис и ПИН код, съвместими с всеки GSM телефон, обясни Атанас Шарков – изпълнителен директор на СЕП. Потребителят ще управлява своите електронни операции чрез софтуерно приложение за мобилен портфейл, записано в защитен сектор на чипа.
Обменът на информацията между чипа в телефона на потребителя и банковите сървъри ще бъде криптиран и защитен с електронен подпис срещу опити на трети лица за четене и промяна на данните В самия телефон няма да се пази никаква финансова информация.
Ако потребителят загуби телефона си, освен самия апарат губи единствено електронния подпис. В подобни случаи ще е необходимо своевременно уведомяване на СЕП, банката или мобилния оператор и повторна регистрация за услугата.
СЕП няма да оперира с парите на клиентите, а само ще осигурява защитения канал и инфраструктурата. Технологичен партньор на оператора е Сирма Груп.
Банковият сектор ще запази ключовата си роля
на доставчик на финансови услуги при разплащанията чрез мобилни телефони.
Първоначално проектът ще се фокусира върху масовите услуги за граждани, като например плащане на месечните сметки за комунални услуги, мобилни преводи между физически лица и др. На по-късен етап ще бъдат предложени развити услуги за бизнеса.
Ниша с много голям потенциал са електронните плащания в магазините. За целта обаче търговските обекти ще трябва да се оборудват с терминали за електронни услуги, което поне в близките шест месеца е невъзможно да се случи, уточниха от СЕП.
Самото плащане ще отнема от 1 до 3 секунди,
а смарт чиповете ще струват по 5-6 лева, заявиха от СЕП. Таксите ще се поемат от търговците освен в случаите, когато в операцията не участват търговци, като например разплащанията между физически лица.
Лицензът на СЕП поставя таван на плащанията от 100 хиляди лева. Първоначално системата ще поддържа разплащания до 10 хиляди лева, уточниха от СЕП. Плащанията са разделени в две групи: микро – за суми до 20 лв. с фиксирана такса от няколко стотинки; и макро – за плащания над 20 лева, като таксата при тях ще варира.    
Към момента почти всички банки за заявили интерес към проекта, като на първо време в системата ще се включат няколко от тях, които имат необходимата технологична готовност. От СЕП споменаха Булбанк, Банка ДСК, ОББ и Алианц Банк.
Нова директива на ЕС
обаче задължава от 2009 година банките да предоставят услуги в реално време. В момента само 20% от банките в общността са в състояние да отговорят на това изискване, стана ясно на пресконференцията в Хилтън.
Мобилното плащане се очаква да стартира у нас в рамките на шест месеца, колкото е срокът поставен от БНБ за интеграция на услугата в първите банки, ангажирани в проекта. През февруари ще стартира и промоционален сайт, в който участниците в проекта ще поддържат свои собствени канали.
Успешната реализация на проекта би издигнала България като третата страна, след Япония и САЩ, в която мобилният телефон е превърнат от обикновено средство за комуникация в защитен електронен терминал за разплащания.

по темата: „СЕП заяви амбиции да промени начина на плащане в България”

добавете коментар...

  1. Валери

    Браво!
    Напредвате бавно, но мислите бързо.

Коментар