Екип от баща и син е на път да реши проблема с краткия живот на батериите за лаптопи и мобилни устройства. Не става дума за нов тип батерия, а по-скоро за по-добър начин за управление на батериите, така че те да съхраняват по-голям заряд и да издържат на повече цикли на презареждане, пише GreenTech.bg.
Ник Шерстюк, електроинженер, и синът му Тим – студент по химия – започнали проучване как биха могли да удължат живота на литиево-йонните батерии. След година изпитания те вече били готови с технология, която работи с почти всяка литиево-йонна батерия, значително удължавайки живота й и увеличавайки капацитета й.
Двамата патентовали своята система gBatteries SmartG BMS (система за управление на батерии) през 2012 г. В момента те търсят индустриален партньор, който да интегрира технологията в свои настоящи или бъдещи устройства.
Технологията динамично управлява енергията в литиево-йонната батерия през всичките й цикли, от зареждането до престоя в режим на бездействие и разреждането, като увеличава способността на батерията да съхранява повече енергия и предотвратява отслабването на капацитета с течение на времето.
„Този метод за контрол позволява на всички OEM литиево-йонни батерии да съхраняват с 10-40% повече (варира според специфичните типове), да имат 4 пъти по-голям брой цикли и да не деградира капацитетът им с течение на времето”, поясняват разработчиците.
Патентованият процес „поддържа литиево-йонната дифузия на оптимални нива и елиминира концентрационната поляризация, като по този начин позволява на литиевите йони да бъдат по-равномерно извлечени от или въведени обратно в катодните материали”.
Що се касае до увеличаването на капацитета, архитектурата на батерията и системата за контрол са проектирани по алгоритъм, който позволява да се използват в пълна степен активните материали в батерийни клетки. Максималната теоретична специфична енергийна плътност на литиево-йонните батерии се изчислява на 380-460 Wh/kg. В реалния свят литиево-йонните батерии обикновено постигат 100-125 Wh/kg.
„Нашата технология дава възможност за по-доброто усвояване на активните материали на клетката на батерията, като по този начин позволява на батерията да се зарежда повече пъти, отколкото е било възможно по-рано. Литиево-йонна батерия, контролирана от SmartG, ще произвежда 110-175 Wh/kg”, твърди екипът.
На пръв поглед изглежда, че този технически напредък би бил пълно безумие от гледна точка на технологичната индустрия, която е заинтересована да продава повече и повече нови устройства. Според Шерстюк, някои заинтересовани фирми „са изразили загриженост, че по-дълготрайни батерии ще означава по-малко продадени бройки, тъй като потребителите ще бъдат в състояние да запазват своите устройства много по-дълго”.
От друга страна обаче, инициативите за корпоративна социална отговорност и стремежът към намаляване на електронните отпадъци биха могли да доведат до широко приложение на новата технология в практиката.