Ресторанти по целия свят тестват технология, която може да ограничи ролята на сервитьора. Клиентите ще поръчват вечерята директно от сензорен екран, поставен на масата, вместо да чакат персоналът да им обърне внимание.
Освен намаляване на разходите, компаниите, които въведат “е-меню”, ще съблазнят по-младите потребители с технологичния подход. Плюс на технологията ще бъдат снимките на вкусните ястия върху сензорния екран, предава Ройтерс. Сочно изглеждащите пържоли и пухкавите сладки десерти ще изкушават клиентите да поръчват повече.
Идеята може да се окаже поредният трик в търговията, която се движи според потребителските апетити и където краткотрайните явления също носят печалба. Израелската фирма Conceptic вече е инсталирала технология за е-менюта в суши барове, пъбове и семейни ресторанти. Системата използва сензорните екрани, познати от заведенията на самообслужване, на летищата за купуване на билети и в кината.
От Conceptic обясняват, че става дума за импулсни покупки. Така например, ако един човек започне да разглежда снимки на шоколадови торти, то вероятността той да си поръча от тях е много голяма. Компанията е доставила своите системи и на ресторанти във Франция, Южна Африка и Белгия.
Фактите от Израел показват, че засега системата има доста голям успех. Така например, в суши ресторант в столицата Тел Авив, след като са инсталирали на някои маси сензорни екрани с е-меню, приходите са скочили с 11%. Дори клиентите все по-често се обаждат предварително, за да си запазят маса с е-меню.
Подобна система произвежда японската компания Aska T3. Това поле на дейност обаче привлича не само малки прохождащи фирми, но и технологични гиганти. Новата система Surface на Microsoft, например, превръща цялата маса в един голям сензорен екран. Очаква се изобретението да се появи през идните месеци в някои хотели и казина в САЩ, където хората ще могат да си поръчват директно храна, да си пускат музика и да играят игри.
Софтуерният гигант обещава да промени начина, по който хората пазаруват, хранят се, живеят и се забавляват. И Conceptic, и Microsoft твърдят, че техният пример за интерактивна и общоизползваема технология представлява бъдещето.
Логично е следващата стъпка да бъде вкарване на компютрите в ресторантите, макар че е-менюто все още разчита на сервитьорите, за да занесат храната до масата. Много ресторантьори обаче са настроени скептично към идеята за е-меню, тъй като те предпочитат да заложат на човешкия фактор.