Сумарните доставки на компютърен и телекомуникационен хардуер в България за първи път през 2007 година преминаха историческата граница от един милиард долара, съобщи агенцията за проучвания и анализи CBN – Pannoff, Stoytcheff and Co.
$1002.3 милиона е достигнал пазарът, като в тази сума са включени и продажбите на мобилни телефони и базови станции, уточниха от CBN. Ръстът в долари е 25% спрямо 2006 г. Доставките през последното тримесечие бележат главозамайващ, по оценката на анализаторите, ръст в три пазарни сегмента: преносими компютри, монитори и мобилни телефони.
Бизнесът с мобилни компютри изживява невероятен бум, отчете CBN. Доставките само през Q4’2007 са надвишили тези през цялата 2006 година, като ръстът за тримесечието е „невиждано трицифрено число”. Спадът на курса на долара и изнасянето на производствени мощности на големите брендове в Китай (все още предимно доларова зона) са едни от важните фактори за този бум.
За сметка на преносимите машини, доставките в стойност на настолни маркови компютри са в зоната на срива. Индексите вървят надолу и този пазарен сегмент върви към много сериозен спад, който застрашава развитието му.
Много вероятно обаче е продажбите на настолни асемблирани компютри да запазят в бройки нивата си от над 200 хиляди годишно, за което говори и ръстът в доставките на твърди дискове, оптика и монитори.
CBN очаква огромният скок на доставки през Q4’2007 да се отрази негативно на импорта и в някои аспекти на ИКТ бизнеса през Q1’2008, тъй като пазарът не може да поеме такива количества. Много вероятно е продажбите да се „запушат” за известен период, което да доведе след себе си до удължаване на срока на продажба на стоката и спад както в средните продажни цени, така и в брутния марж.
Очевидно на пазара са навлезли нови играчи или са вкарани допълнително капитали с цел висока и бърза възвращаемост, но е възможно да се получи обратен ефект, предупредиха анализаторите. Много важно за бизнеса, според CBN, е да преформатира плановете за настоящата година и да осмисли политиката си като цяло, за да не настъпят трайни негативни тенденции на пазара.