Държавното предприятие „Ръководство на въздушното движение” (ДП „РВД”) стана потребител на една от най-модерните в Европа софтуерни системи. Новата версия на SATCAS v.2 от италианската компания SELEX е инсталирана в Единния център за управление на въздушното движение в София, съобщиха от РВД.
Системата е създадена чрез езиците за програмиране C, C++ и Java и работи под UNIX и Linux. SATCAS обработва информацията от първични и вторични радиолокатори в реално време и я предоставя на ръководителите на полети в ДП „РВД”. Цялата информация за полетите се съдържа в единна база данни, която се обновява на всеки 5 секунди.
SATCAS създава постоянен архив на цялата информация. Различните функционалности на системата работят с двойно или тройно подсигуряване. В случай на технически проблем, информацията се запазва и прехвърля между сървърите, на които системата оперира, така че актуалната картина на въздушното пространство никога не се губи.
Системата се състои от две части – основна, която не може да бъде променяна, и такава, която може да бъде адаптирана от ДП „РВД” по всяко време. Втората част е написана на код с отворен достъп и позволява да се променят видът и начинът на представяне на информацията от системата, според предпочитанията на звеното за управление на въздушното пространство.
В момента SATCAS обработва информацията от радиолокационни позиции в България, Румъния и Македония. Планира се интегриране на информацията и от радиолокационните комплекси в Сърбия, Гърция и Турция. Системата прогнозира конфликти между маршрутите на различните полети и следи за отклонения в траекториите и летателните им планове.
Функциите на SATCAS включват още следене за опасно приближаване на полетите до земята и автоматизирана координация между гражданската и военната авиация. Системата позволява да бъдат дефинирани зони с ограничен достъп във въздушното пространство и да се следи и прогнозира нарушаването им. Ръководителите на полетите получават графично и текстово представена информация в реално време за метеорологичните условия на 6 нива.
Употребата на SATCAS понижава натоварването върху ръководителите на полетите, намалява шанса от човешки грешки, дава повече време за анализ и повишава безопасността на въздушното движение, посочиха от РВД. Сред възможностите на системата са определяне на по-кратки маршрути за самолетите и намаляване на закъсненията. Това от своя страна води до понижаване на разходите на авиокомпаниите и спад в цените на билетите. Системата позволява много по-точно сепариране на въздушното пространство и приемане на повече прелитащи самолети в небето над България.