Европейският съюз иска Интернет търсачките, като Google и Yahoo, да изтриват информацията, натрупана от запитванията на потребителите, до шест месеца след получаването й, дори когато оперират и извън границите на Съюза.
Новият доклад на частна организация за защита на личните права, спонсориран от ЕС, препоръчва търсачките да следват европейските правила за защита на данните, независимо дали седалищата им се намират извън пределите на блока.
Макар и организацията да няма политическа мощ, то нейният доклад може да доведе до затягане на правилата, засягащи личната информация. В момента Европейската комисия, изпълнителният орган на ЕС, преправя законите за защита на данните, обхващащи 27-членния блок, предаде Асошиейтед Прес.
Според авторите на доклада, уеб търсачките попадат под законите на ЕС, ако събират IP адресите на потребителите или проследяват историята на търсения, използвайки уникална ID на малки файлове с данни, наречени кукита, които биват инсталирани на компютрите на потребителите.
Повечето търсачки, включително Google, Yahoo, MSN на Microsoft и AOL на Time Warner използват точно тези похвати, тъй като те им позволяват да се запознаят по-добре с интересите на потребителите.
Немският комисар по защита на личните данни Петер Шар каза през месец януари, че на IP адресите трябва да се гледа като на персонална информация. IP адресите съдържат редица от цифри, която идентифицира самоличността на компютъра в Интернет, така че търсачката да знае къде да върне резултатите от дадено търсене.
По принцип, компаниите за уеб търсене разглеждат IP адресите като анонимна информация, тъй като не е задължително те да бъдат свързани с персонална информация за потребителите. Въпреки всичко обаче, тези уеб адреси могат да разкрият местоположението на даден човек или Интернет доставчик, от когото една компания или държавна агенция може с помощта на призовка да стигне до собственика на даден компютър.
Третирането на IP адресите като лична информация ще обърка начина, по който търсачките записват данните, от които се нуждаят, за да разберат интересите на потребителите и за да изчислят точно сумата, която онлайн рекламодателите трябва да платят в зависимост от това колко пъти тяхната реклама е била видяна.
Събраната от търсачките информация за търсенията на потребителите е много полезна за рекламодателите, като им позволява да правят целеви търговски реклами на базата на вкусовете на потребителите за дрехи, музика или автомобили. Освен това, компаниите за търсене казват, че тези данни им помагат да направят по-добри и по-безопасни продукти.
Google бе първия уеб гигант, който намали времето на задържане на данните до 18 месеца, както в момента прави и Microsoft. Yahoo и AOL запазват тази информация до 13 месеца.
В доклада обаче се казва, че не се разбира на какво основание търсачките задържат толкова дълго тази информация. Документът прокарва мнението, че данните, събрани от потребители относно термини, използвани при търсене, и дали хората кликват върху някои от получените резултати, трябва да бъдат изтривани след шестмесечно задържане. Така ще се защитят по-добре личните права на потребителите и ще се избегне евентуалната злоупотреба с тази информация.
Докладът обвинява търсачките и в това, че не обясняват достатъчно ясно защо се нуждаят от тази информация.