Хората в България имат ясна визия за бизнес и развитие

България вече не изглежда социалистическа и все повече се приближава към облика на западните държави, заяви Енрико Итри, президент на италианската компания Microarea – един от основните разработчици на ERP софтуер в Европа, по време на посещението си у нас.
Г-н Итри, за първи път сте в България. Какви са впечатленията ви от страната ни?
Доста приятно съм изненадан да видя една активна и добре организирана държава. Страната вече не изглежда социалистическа и все повече се приближава към облика на западноевропейските държави. Хората, с които се запознах, бяха изключително вежливи, с ясна визия за техния бизнес и развитие.
В България присъстват основните световни играчи, разработчици на ERP системи. Не закъсня ли Microarea с включването си на пазара тук?
Мисля, че не. Във всяка една страна, където сме решили да навлезем, трябва да се сблъскаме с конкуренцията, без значение дали пазарът е недоразвит или е добре обезпечен от местни и чуждестранни разработчици. Най-важното тук е да предложиш добър и мощен продукт, притежаващ всички модерни изисквания и очаквания на развиващия се пазар. Нашите решения Mago.Net и TaskBuilder.Net са базирани на SaaS архитектура и позволяват на други приложения да комуникират свободно помежду си, ползвайки уеб услуги и създавайки привлекателен и лесен клиентски интерфейс. А именно клиентът е този, който има последната дума при избора.
Как постигате адаптацията на вашия продукт за българския пазар? Каква е ролята на партньора ви Microinvest?
В лицето на Microinvest намерихме една много фокусирана и компетентна компания с изключително можещ екип. Те познават ERP пазара достатъчно добре и имат опит в управлението на голяма и мощна дилърска мрежа. Компетентността им в ERP системите ни позволява да адаптираме напълно Mago.Net за българския пазар. Уверен съм, че те ще продължат да ни дават необходимата обратна информация за поддържането на едно високо ниво на софтуерния продукт и по-специално на неговата българска версия.
Все пак изпитахте ли някакви по-сериозни трудности при адаптиране на ERP решение, разработено за италианския пазар, за страна като нашата?
Мащабно погледнато, мога да кажа, че не е имало някакви трудности, различни от нормалните такива, свързани с подобна локализация. Натрупаният досегашен опит от локализации в други страни е доста полезен за намаляване на шанса за появата на подобни трудности. Новото, с което се сблъскахме при локализацията за българския пазар, бяха определени различия в счетоводните и складови модули, където сътрудничеството на Microinvest бе изключително важно и полезно при съобразяването на Mago.Net с местното законодателство.
За пълната локализация на Mago.Net в България ви бяха нужни почти две години. Какво показва опитът ви от първите внедрявания?
Ако две години ви изглеждат като доста дълъг период за една завършена/пълна локализация, трябва да имате предвид, че тя се състои от множество фази – от създаване на екипи, обучения за продукта и прехвърляне на фирмено ноу-хау до провеждане на пазарни проучвания и, разбира се, не на последно място – разработване на функционалностите, изисквани от местния пазар. Всичко това се изразява в един постоянен и непрекъснат процес. Резултатът от едно подобно внимателно и структурирано пазарно проникване води след себе си успешни инсталации.
Към кои компании е насочен ERP софтуерът Mago.Net?
Това не е лесен въпрос, защото в настоящия момент ние имаме инсталации в няколко различни типа компании. Бих казал, че можем да инсталираме Mago.Net и в много малки фирми – с едно потребителско работно място – и в много по-структурирани фирми, каквито са производствените компании, със стотици работни места, разпростиращи се от управление на счетоводството до организацията и планирането на високооборотни производствени процеси. Разполагаме и с много на брой вертикални решения, позволяващи на Mago.Net да задоволи нуждите на всеки клиент. Така че, ограниченията, стоящи пред нашия продукт, могат да се обобщят в една фраза: „Без ограничения!”.

ERP историята на Microarea
Microarea разработва ERP софтуер от 1994 година. Първоначално компанията се насочва към програмния език Pascal и първата база данни Isam от Informix при създаване на ERP решение за средни и малки предприятия, докато конкурентните фирми осланят своите разработки на утвърдения и вече остарял език Cobol, използвайки опростени бази данни. Този подход дава предимство на Microarea и компанията се утвърждава като един от основните разработчици на DOS-Unix пазара в Италия с повече от 26 000 инсталации към крайни клиенти.
В края на 90-те години Microarea преосмисля развойната си дейност, като преминава към много по-мощни програмни средства – започва да работи в C++ и SQL Server/Oracle базирана среда, като по този начин запазва водещите си позиции на италианския пазар.
В периода 2000-2008 г. компанията прави крачка напред в развитието на програмните си продукти със създаването на Mago.Net, базирайки се на C++/C# програмни езици и използвайки Microsoft.NET структура. Тази стъпка позволява създаване на нова базова структура – TaskBuilder.Net, с която Microarea излиза на международните пазари и по-специално в страните от Източна Европа, където насочва усилията си. Компанията се налага като лидер в разработването на ERP решения за малки и средни предприятия с повече от 18 000 клиенти и над 100 000 инсталации, с над 500 дилъри в 6 страни и продукт, работещ на 12 различни езици (включително китайски и арабски) и с над 50 вида софтуерни решения, базирани върху създадената от нея структура.

Различават ли се по нещо българските от италианските ви клиенти?

Имайки предвид нашия международен опит с много чуждестранни клиенти, без съмнение бих казал НЕ, защото ситуацията, с която се сблъскваме всеки ден, е подобна. Клиентът е клиент навсякъде и това е нещото, на което наблягаме. Това е едно от нашите предимства.
Какви са плановете на Microarea за Югоизточна Европа? Може ли да се определи българският модел като успешен и да се използва при евентуалното ви навлизане на съседни пазари?
Нашите планове за Югоизточна Европа са ясни, ние искаме да фокусираме вниманието си върху активните за момента проекти и съответните страни – Полша, Унгария, Румъния, България. Целта ни е те да се наложат като водещи внедрители в този регион и тогава, когато процесът при тях работи безотказно, компанията ще се насочи към останалите източноевропейски страни. Българският модел на локализация може да се оцени като полезен, но ние ще избираме най-подходящия такъв, съобразявайки се с характеристиките на страната, към която се насочваме.
С какво се занимавате извън строго официалния бизнес-делник, имате ли интересно хоби?
Много хора са ми задавали въпроса откъде намирам сили и желание да работя в тази област и да имам толкова много странични интереси извън нея. В крайна сметка хобитата ми обхващат доста различни занимания. Обичам да свиря на моята бас китара. Аз съм и професионален шофьор и обичам да се състезавам по автопистите. Също така прекарвам много време в плуване и ски.

Коментар