Европейци откриха трио от “Супер Земи”

Нови, приличащи на Земята планети бяха открити наскоро около звездата HD 40307. Все повече се оборва старото твърдение, че всяка планета е уникална. А всъщност някои космически тела споделят приблизително еднакви характеристики, пише dailytech.com.
Откритието е било възможно, благодарение на напредъка на технологиите за засичане. Много е вероятно да съществуват значителен брой още по-малки планети, които предстои да бъдат открити. Общо, досега са намерени 270 екстрасоларни планети извън Слънчевата система.
По време на Средновековието е било наложено разбирането, че Земята се намира в центъра на Вселената и около нея се въртят Слънцето и всички останали планети. С времето било осъзнато, че Земята представлява само една от планетите в Слънчевата система, обикалящи около Слънцето. Скептицизмът за съществуване на планети извън нашата система обаче останал все така силен. Въпреки това, с появата на нови технологии и техники за изучаване на Вселената, особено на по-мощните телескопи, изследователите започнали да откриват много бързо планети и извън Слънчевата система.
През далечната 1988 година бяха открити планети, обикалящи около звездата Гама Сефей. Учените забелязаха и голямо, обикалящо около Слънцето тяло, в покрайнините на нашата собствена система, и го нарекоха Xena. Той е по-голям от Плутон и бе открит от Майк Браун, професор по планетна наука в Технологичния институт в Калифорния. Плутон, от своя страна, бе понижен в звание „Плутоид” – от Международния астрономически съюз решиха да наричат по този начин планетите-джуджета.
Някои от тези планети бяха сметнати за подобни на Земята, тъй като са по-малки от газовите гиганти и съществува възможност на тях да има водни ресурси, което би ги направило годни за обитаване. Другите, открити извън Слънчевата система планети, приличат на Земята само по размери, но са прекалено горещи, за да могат да бъдат пригодени за живот с настоящите технологии, с които разполага човечеството.
Сега европейските астрономи продължиха серията с откривания на по-малки планети, като съзряха трио от „супер-Земи”, обикалящи около звездата HD 40307, която се намира на 42 светлинни години от Земята в посока на съзвездията Южен Дорадус и Пиктор. Новите планети превишават масата на Земята със съответно 4.2, 6.7 и 9.4 пъти, а орбитите им се състоят съответно от по 4.3, 9.6 и 20.4 земни дни.
Звездата, около която те обикалят, е нормална и по размери наподобява на Слънцето. Според водещите фигури от проучването Дидие Келоз и Мишел Мейор, които са експерти в ловуването на планети, новооткритите земи са прекалено горещи, за да поддържат живот по начина, по който той ни е познат днес.
Въпреки това слабо разочарование, откритието повдига интригуващата възможност на така наречената „населена Вселена”, гъмжаща от все още неоткрити планети. Дълго време се смяташе, че около HD 40307 няма планети.
С идването на по-точни инструменти, като спектрографа HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher) в 3.6-метровия телескоп на Европейската южна обсерватория (ESO), вече могат да бъдат засичани планети с маса между 2 и 10 по-голяма от земната. Телескопът се намира в обсерваторията Ла Сила в Чили, която разполага с още 18 телескопа, девет от които са построени от ESO.
Анализът на всички проучени от HARPS звезди показва, че при около една трета от подобните на Слънцето звезди се наблюдават или планети супер-Земя или подобни на Нептун планети с орбитален период по-краткотраен от 50 дни.
Бавно показващата се картина на една вселена, пълна с планети, подходящи за живот, навежда мисълта на две възможности. Първата е тази за евентуална експанзия и колонизация извън Слънчевата система, а втората е съществуването на извънземен живот.

по темата: „Европейци откриха трио от “Супер Земи””

1. Добри Божилов

Съвсем определено точно сега е станало ясно, че има огромен брой планети във Вселената… Преди това никой не е знаел, че при 200 милиарда звезди само в нашата галактика, следва да има и милиарди планети около тях.