Скорошно общо проучване на Google, IBM и швейцарски технологичен институт (Swiss Federal Institute of Technology – SFIT) предлага нов поглед върху това доколко хората сърфират безопасно в интернет.
Според доклада, около 59% от потребителите използват най-новите версии на своите предпочитани браузъри, което обаче означава, че 41% не го правят. Този процент е много обезпокояващ за работещите в сферата на ИТ сигурността, имайки предвид, че почти всички (89.4%) обявени пробиви през 2007 са били дистанционни.
Не всички от атаките са се целили в уеб браузърите, но трябва да се отбележи, че софтуерът за сърфиране в мрежата става все по-набелязвана мишена. Оттук следва, че адекватната браузърна защита е от голямо значение.
Анализите са били направени с помощта на базата данни на Google с информация за потребителя, като се казва, че не са били използвани персонална информация. Въпросните данни са били събрани през периода януари 2007 – юни 2008 и представляват близо 18-месечна браузърна информация.
Под внимание по време на проучването са били взети както малките обновления на браузърите, така и големите. Отбелязвано е кога пачовете са били пускани за потребителите. Информацията е събирана поотделно за всеки браузър, който е бил проследяван, а множеството посещения от даден компютър са броени само веднъж дневно.
Проучването се е съсредоточило върху това колко често крайните потребители прилагат пачовете за своите браузъри, а не върху пазарния дял на компаниите, произвеждащи софтуер за сърфиране в мрежата, макар че изследването го отбелязва. Общо, интернет потребителите наброяват 1.408 милиарда души, посочва проучването.
Браузърите, взети под внимание по време на анализа, са Internet Explorer 7 (IE7), Firefox 2, Safari 3 и Opera 9. В проучването не са били включени IE6, Firefox 3 и Opera 8. Според данните на института SFIT, пазарните дялове на Internet Explorer, Firefox, Safari и Opera са съответно 78.3%, 16.1%, 3.4% и 0.8%.
Процентните спадове в броя на потребителите, използващи най-новите версии на четирите големи браузъра, е интригуващ. IE7 е най-старият браузър от проследените в проучването. Той бе пуснат на пазара на 18 октомври 2006 година, но от всички потребители, използващи Internet Explorer, тези, които сърфират из мрежата с IE7, са само 52.5%. По-голямата част от останалите 47.5% използват старата версия IE6, въпреки всички призиви на Microsoft за обновяване.
За разлика от IE, при Firefox и Opera процентът на ъпгрейднатите версии е много висок – 92.2% от потребителите на Firefox в момента сърфират с версия 2 (трябва да се отбележи, че в проучването не са включени данни за Firefox 3), докато при Opera процентът е 90.1. Safari попада някъде по средата между двете групи със 70.2% от потребителите на софтуера, работещи с версия 3.
Данните за потребителите, използващи най-сигурните версии на своите браузъри, са представени от базата на Google за първата седмица на юни. От информацията става ясно, че наличието на малки обновления не означава задължително, че потребителите веднага ще ги използват.
Firefox се справя най-добре в сравнение с другите браузъри, благодарение на своята система за ъпгрейдване с едно кликване, но въпреки че 83.3% от потребителите му веднага правят обновление, 16.7% все още изостават, когато става дума за възприемане на пачове.
На второ място се нарежда Safari с 65.3% от потребителите, правещи веднага обновление на системата си. Трета позиция се държи от Opera с 56.1%, а IE остава последен с 47.6%.
Групата от учени, направила изследването, включва и свои предложения за решение на проблема. Firefox и Opera са високо оценени, защото предлагат опция за автообновление. Системата на Firefox обаче е много по-ефективна от тази на Opera, казват учените. Екипът съветва опцията за автообновления да бъде вградена във всички браузъри.
Учените съветват компаниите да използват URL филтри, за да попречат на своите служители дори да се докосват до уеб сайтове със системи за плащане или злонамерено съдържание.
Последната препоръка на изследователите е софтуерната индустрия да възприеме същия тип етикетна система като на хранителната индустрия. Тя ще може да датира уеб браузърите с етикет „използвай преди …” и автоматично ще предупреждава потребителя, когато „срокът на годност” на браузъра изтече.
По мнението на учените обаче, автообновленията са най-ефективният и практичен начин за сърфиране в Интернет с обезопасен браузър.