Компютърната индустрия отчита ръст в продажбите, който обаче отчасти е за сметка на приходите, тъй като средните цени продължават да падат. Последните данни за пазара на персонални компютри, идващи от фирмата за анализи Gartner, сочат значително повишение на продажбите през второто тримесечие на тази година. Анализаторите обаче предупреждават, че голяма част от този растеж се дължи на т.нар. „сурова ценова околна среда”.
Hewlett-Packard продължава да държи първата позиция на световния пазар за персонални компютри с дял от 18.1%, а топ 5 допълват Dell с 15.6%, Acer с 9.4%, Lenovo със 7.8% и Toshiba с 4.4%. Dell все още изостава сериозно от лидера HP, но въпреки всичко успя значително да намали дистанцията помежду им.
Общите продажби на PC-та в световен мащаб са се увеличили с 16%, в сравнение с Q2 на 2007. В САЩ големият победител на пазара за вторите три месеца на 2008 безспорно е Apple, която успя да постигне ръст на пазарния си дял от 38% – от 6.4% през 2007 на 8.5% през Q2 на тази година. Това приближава ябълката до голяма степен към целта на нейния изпълнителен директор Стив Джобс, а именно дял от 10%.
Пазарът в Щатите нарасна с 4.2% през второто тримесечие на 2008, въпреки продължаващото влошаване на икономическите условия в страната. От Gartner обаче заявяват, че този ръст идва за сметка на приходите от продуктите.
Напълно възможно е през следващите тримесечия цените да паднат още повече, ако икономическата несигурност в страната продължи да се увеличава. Спадът в цените може да отприщи вълна от обединения в индустрията, както това направи Acer с покупката на Gateway, тъй като производителите ще се стремят да подсилят основите си.
Възможно е също така продължаващата несигурност да доведе до забавяне на възприемането на лаптопи в САЩ, тъй като десктоп системите са по-евтина алтернатива.
От топ 5 японската Toshiba е успяла да увеличи най-много дела си за една година – 29.2%. Dell се нарежда на второ място (21.9%) по този показател, следвана от Acer (18.9%), HP (17.1%)и Lenovo (14.2%).
Що се отнася до представянето на най-големите производители на РС пазара в САЩ, то Dell продължава да поддържа голяма преднина в страната. Компанията притежава пазарен дял от 31.9% в Щатите, следвана от HP с 25.3% и Apple с 8.5%.
И докато пазарният дял на Apple скочи с цели 2.1% за една година, то конкурентът й Acer отчита срив от 2.5%, като по този начин компанията пада на четвърта позиция с дял от 8.1% през Q2 на 2008.
Не може да бъде направено директно сравнение между Apple и Acer, тъй като те имат много различни по вид потребители. Лошото представяне на Acer се дължи по-скоро на по-силната конкуренция от страна на HP и Dell, отколкото на каквито и да било действия на Apple.
Каквато и да е причината обаче, Q2 на 2008 е разочароващо за Acer, която се надява чрез придобиването на Gateway да засили позициите и съответно продажбите си на американския пазар.
И в САЩ, както и в световен мащаб, петото място се заема от Toshiba с дял от 5.5%.
Според данните на Gartner, мини лаптопите не са били сериозен източник на приходи за компаниите, като те са наброявали по-малко от 3% от всички продажби на лаптопи в САЩ. За разлика от Щатите обаче, в Япония малките преносими компютри са оказали значително влияние върху продажбите на лаптопи през Q2 и са една от основните причини за ускоряване на пазарния растеж в страната на изгряващото слънце.
В глобален план търсенето на лаптопи остава високо, и то значително по-високо от търсенето на десктопи, като няма реални признаци този ръст да се забави до края на годината.
Резултатите на Gartner се препокриват точно с отчета на Intel за тримесечието, публикуван по-рано тази седмица. Не всичко обаче е „розово” в технологичната индустрия – средните продажни цени падат, а освен това съществува и икономическа несигурност, която засега може би няма да разклати сериозно позициите на големите производители.
Двете компании, които правят впечатление, са Dell и Apple. Първата се завърна с пълна сила след една много тежка 2007 година, а втората отчита сериозен растеж през последните четири тримесечия.