Създаването на справедлива и прозрачна система за възнаграждение често се оказва сложна, дори непосилна задача за много компании. Трудностите произтичат от множество фактори като разминавания в очакванията на служители и управители, неясна организационна структура, липса на ясни критерии за оценка на представянето на служителите, липса на информация относно нивото на пазарните възнаграждения и др. Всичко това води до ниска мотивация на персонала, трудно намиране и задържане на квалифицирани кадри и финансови загуби за бизнеса.
Практиката на Некст Консулт показва, че няма универсална система за възнаграждения, която да е подходяща за всички компании. За сметка на това, в основата на всяка успешна система за възнаграждения залягат няколко основни принципа.
Системата за възнаграждения трябва да е в синхрон с бизнес стратегията, мащаба и степента на зрялост на компанията. Всеки служител в компанията има определена роля при постигането на целите на компанията и неговото възнаграждение трябва да отразява значимостта на тази роля.
Независимо от това каква система за възнаграждения прилага компанията, винаги ще има недоволни служители, ако няма ясни критерии какво е „отлично представяне” и как то влияе върху възнаграждението. Основна цел на мениджмънта на компанията следва да бъде комуникирането на концепцията за „отлично представяне” и как то се възнаграждава.
Системата за възнаграждение трябва да позволява изключително високо възнаграждение, но само при постигане на изключително високи резултати. Възнаграждението трябва да е пряко обвързано с изпълнението на годишния план и целите на компанията. Често срещана грешка е текущото възнаграждение да се обвързва с дългосрочните цели на компанията.
Променливото възнаграждение следва да се изчислява на база постигане на ключови показатели за измерване на представянето, изпълнение на вътрешни проекти и задачи, както и покриване на компетентностния модел за длъжността.
Основното и променливо възнаграждение трябва да се използват като признание за постигнатото от най-резултатните служители в компанията, които да служат като пример за останалите. По този начин компанията печели лоялни служители и мотивира останалите да подобрят представянето си.
В същото време не трябва да забравяме, че финансовото възнаграждение е само един от многото фактори, които влияят върху представянето на служителите. За постигане на оптимални резултати, системата за възнаграждение трябва да е обвързана с управлението на трудовото представяне.
Статията е подготвена от Некст Консулт – водещата компания за управленско консултиране в България