Европейският съюз иска да прибави още 45 към срока от 50 години за изтичане на авторските права на музикалните записи. Аргументите са, че остаряващите музиканти не могат да си позволят източниците на доходи да им бъдат отнети, когато са им най-нужни.
В защита на този план комисарят Чарли Маккриви заяви, че макар и външна оценка по въпроса да не е поръчана, то доставената от музикалната индустрия информация показва, че планът е добър. Това ядоса много известен европейски академик, тъй като неговият труд, поръчан и платен от Европейската комисия, е бил напълно игнориран от нея, след като го е подписала и публикувала.
Професор Бернт Хюгенхолц оглавява Института по информационно право в Университета в Амстердам. Институтът е трябвало да извърши година две мащабни проучвания през 2005 относно проблемите с авторските права в ЕС. Екипът учени заключили, че наред с другите неща едно удължаване на валидността на авторските права е лоша идея, която ще струва скъпо на потребителите, конкурентите и на обществото като цяло.
Въпреки че трудът бил представен на ЕК и публикуван в сайта на дирекцията за управление на вътрешния пазар и услуги, в изказването за удължаване срока на авторските права еврокомисарят не споменава проучванията.
ЕК е събирала мнения в подкрепа на идеята от обичайните заподозрени – музикални издатели, изпълнители, колекционери, и мнения „против” от другите обичайните източници: библиотеки, потребители, телекоми и обществени компании. Как обаче всички те да бъдат оценени? За тази работа очевидно не е нужна експертна оценка, както се отбелязва в предложението на Маккриви.
В свое отворено писмо до Комията Хюгенхолц не пести забележките си относно станалото. Той посочва дори,че действията на еврокомисаря разкриват намерение за подвеждане на Съвета на Европа и Парламента, както и самите граждание на ЕС. Чрез своите действия Комисията подсилва подозренията, които намират все повече поддръжници, че политиката й представлява в по-малка степен процес за вземане на рационални решения и в по-голяма – лобиране на частни компании.
Освен че е автор на по-ранните доклади, засягащи авторските права, и на новото си отворено писмо, изпратено до различните комисари на ЕС, Хюгенхолц е написал и писмо, публикувано в Times миналия месец, в което идеята за удължаването на авторските права е наречена добра само за звукозаписните компании, остаряващите рок звезди и най-вече за техните скъпи имоти. Тя обаче не допринася с нищо за иновацията и креативността в индустрията.
Холандският професор може да се утеши с това, че предложението на Комисията игнорира не само академиците, но и предложенията на големи правителства като това на Великобритания, което също е на мнение, че удължаването на срока е лоша идея.
Докато писмото на Хюгенхолц няма да извади извън релси идеята за продължаване на авторските права, то без съмнение ще изиграе роля в евроскептицизма, особено в страни като Обединеното кралство.
Догато от Брюксел симпатизират повече на данни, събрани и доставени от специални интереси, отколкото на академични доклади или мнения на големи държави членки, а след това аргументират целия си план около стари и изгладнели музиканти, то тогава скептицизмът е напълно основателен, подчертават критици.