Уеб 2.0 навлиза в общуването с клиенти

Фирмите, които са постигнали положителни бизнес резултати чрез интерактивни инструменти, засилват инвестициите в Уеб 2.0 технологии. Това показват резултатите от проучване на McKinsey Quarterly сред изпълнителни директори и управители на фирми от цял свят, данни от което разпространи интерактивната агенция ICYGEN.
През 2007 година основната цел на повечето фирми е била да влезнат на нови пазари, но тази година фирмите се стремят да общуват повече с клиенти. 26% от анкетираните твърдят, че интерактивните инструменти са им помогнали да променят начина, по който общуват с клиенти и доставчици.
Фирмите използват интерактивни инструменти за подобряване обслужването на клиенти, привличане на нови клиенти, създаване на възможност клиентите да общуват помежду си по повод на продуктите и услугите на фирмата.
По отношение на партньори и доставчици фирмите се стремят към постигане на по-интегрирани взаимодействия с тях, създаване на мрежа от експерти, намаляване на цените на доставка и ангажиране на доставчиците в самия процес на разработване на продукти и услуги.
Най-напредничавите фирми започват да делегират разработването на иновации на мрежа от доставчици, независими специалисти и клиенти, които работят заедно онлайн и обменят идеи за нови продукти и услуги.
Компанията за детски играчки LEGO, например, много често кани малките си клиенти да споделят идеи за нови модели конструктори и награждават тези идеи, които впоследствие се реализират от LEGO.
Друг пример е производителят на ризи Threadless, който дълго време развива бизнес само онлайн, но впоследствие отваря магазин в Чикаго, който е направен изцяло по дизайнерските идеи на онлайн клиентите на фирмата.
През 2008 година фирмите са започнали да използват Уеб 2.0 инструменти повече за вътрешнофирмена комуникация, отколкото за комуникация с партньори. 33% от анкетираните твърдят, че прилагането на тези уеб технологии е повлияло за разкриване на нови роли и функции във фирмата.
83% от фирмите използват Уеб 2.0 технологиите, за да развиват добиването на нови знания от служителите, 78% от фирмите поощряват сътрудничеството между отделите в компанията, а 74% ги използват за запознаване на служителите с фирмената култура.
Има обаче и разочарования. 21% от анкетираните твърдят, че са разочаровани от Уеб 2.0 инструментите. Някои компании дори спират използването им, а 7 % са изгубили интерес към използваните от тях интерактивни инструменти.

Коментар