Дигитални писалки и биометрика ще подобряват обслужването в банковите клонове

При всичките приказки за Интернет, който унищожава банковите офиси, около половината от клиентите ще продължат да посещават клоновете на своите банки поне веднъж месечно, твърдят проучвания. И това ще е три пъти повече от броя на клиентите, които ще посетят уеб сайта на банката.

Този факт не оставя друг избор на финансовите институции, освен да продължават да търсят начини за увеличане на продажбите през тяхната мрежа от регионални клонове. Ще се разчита, естествено, на най-съвременните технологии за събиране на данни, които могат да помогнат на банката да продава повече услуги на клиентите. RFID (радиочестотни идентификатори), дигитални писалки и биометрика – всичко това влиза в употреба.

И така, как ще изглежда банката от близкото бъдеще? Ето една визия. Когато влизате в офиса на местния клон, един от служителите, когото не сте виждали никога досега, се втурва към вас и ви поздравява по име. Води ви до гишето, където попълвате заявка за банкова операция с помощта на дигитална писалка – информацията се появява на един екран пред вас и вие потвърждавате верността й.

Докато чакате реда си, за да осребрите вашите чекове, вие взимате една брошура за потребителски заеми и започвате да четете. В това време един плазмен екран на стената започва да показва видео материал за потребителски заеми, който предоставя още подробности. Слагате брошурата в джоба си. Когато стигнете до чиновника, който ще ви осребри чека, използвате отпечатъка на пръста си, за да докажете своята самоличност. Той ви информира, че като скъп за банката клиент можете да получите специална лихва по потребителски заеми – ако искате да подпишете договор сега…

Интересно, нали. Тази визия за банковия клон на бъдещето не е просто научно-фантастична приумица. Елементи от нея вече се използват някъде от някоя банка. Просто нещата се случват постепенно и частично. Бихме казали и предпазливо, консервативно, което е типично за банките.

Сега банките по цял свят тестват различни технологии, за да видят кои са най-подходящи. Много клиенти ще видят предимствата на технологиите, жертвайки малко от своята лична информация в замяна на по-кратко чакане в банката или по-добро обслужване. Клиентът обаче трябва да бъде оставен да реши сам, казват експертите. Той не бива да бъде принуждаван, защото едва ли ще приеме и най-деликатния ултиматум за смяна в стереотипа на обслужване.

RFID, дигитални писалки и камери за проследяване на движението ще бъдат добавени към арсенала, който да помогне на банките да открият кога ги посещават най-важните им клиенти и как да им продадат повече финансови продукти. Банкови карти ще бъдат снабдени с чипове за RFID, което ще позволи на банките да реагират по-бързо, когато важни клиенти посещават банковия клон – като например пратят някой служител да ги посрещне и поздрави, както вече стана дума.

Друг вариант е на екрани в банката да се появят поздравителни съобщения, които рекламират продукти от евентуален интерес за клиентите, като се има предвид техния профил. Ако банката знае, че децата на г-н Петров вече завършват гимназията, при неговото посещение в банката на екраните би могло да се рекламират студентски заеми.

Големи надежди банкерите възлагат и на RFIDтехнологията. Те я позиционират в нещо като привилегия за своите VIP клиенти. Т.е. искат да превърнат RFID картите в сивмол на статуса, в обект на желание и така да накарат хората да решат да участват в приложението на технологията.

RFID чипове могат също така да се вградят в брошури и да задействат включването на видео материали на екрани в салоните на банката, където да се предлага допълнителна информация. Информацията може да бъде комбинирана с информация от RFID чипа на картата на клиента и да се прати на служителя на гишето, който пък би могъл да я използва, за да продаде и друг финансов продукт.

Могат да се използват и цифрови камери, които да следят движението на хората вътре в банката. Това ще помогне на банкерите да видят кое е най-доброто разположение на служители и инвентар.

Възможни са и всякакви други сценарии на обслужване на клиентите. Извън всякакво съмнение е, че банковите клонове ще стават все по-високотехнологични, и че клиентите ще бъдат ухажвани с нови и по-атрактивни услуги.

Коментар