Очилата с допълнена реалност (AR) могат да заменят смартфоните в близките години, смятат експерти от индустрията, но за това е необходим технологичен пробив в интерфейса, пише тайванското издание DigiTimes.
Изобретателят на очилата Microsoft HoloLens AR Алекс Кипман заяви неотдавна, че смартфонът вече е мъртъв, а главният специалист на Oculus Майкъл Абраш прогнозира, че AR очилата ще заменят смартфоните в следващите пет години.
Като технически характеристики, AR очилата са по-добри от смартфоните. Така например, те имат дисплеи с по-висока разделителна способност, обективи с възможност за 3D възприятия, различни типове сензори и дълготрайни батерии.
„Тесните места” в технологиите на AR очилата ще бъдат отстранени с течение на времето, което ще им позволи да изпълняват напълно функциите на смартфона, а мощните AR приложения ще доведат до изтласкване от пазара на умните телефони.
Преломният момент за разработчиците ще настъпи с преодоляване на разликата между интерфейките човек-машина на AR очилата и смартфоните. За управление на смартфоните в момента хората използват сензорни панели и глас от късо разстояние с помощта на интуитивен, пряк модел на връзка човек-машина. Съществуващите методи за управление на AR обаче са сложни – някои функции създават проблеми с конфиденциалността при разпознаване на жестове или гласово управление.
Междувременно, доклад на IDC твърди, че пазарът на допълнена (AR) и виртуална реалност (VR) в страните от Централна и Източна Европа (ЦИЕ), вкл. устройства, софтуер и услуги, възлиза на 130 млн. долара през 2016 г. и се очаква да нарасне до 262% тази година, достигайки 471 млн. долара. В близките години обемът на AR/VR пазара в региона ще нараства средно със 133% на година, за да достигне 9 млрд. долара през 2021 г., прогнозира IDC.
В региона на Централна и Източна Европа се наблюдават много успешни проекти за допълнена и виртуална реалност в различни бизнес сфери, коментират от IDC CEMA. Такива са например проектите за управление на складове с помощта на AR очила в Румъния, учебниците по естествени науки, които взаимодействат с триизмерни модели на човешкото тяло чрез смартфон, в Чехия и изложбите във формат с допълнена реалност в Москва.
Потребителският сегмент обаче се очертава като най-голям по разходи за AR/VR в Централна и Източна Европа през настоящата година. На него ще се паднат 38% от харчовете за оборудване, софтуер и услуги, свързани с допълнена и виртуална реалност, отбелязва IDC. Внедряването на технологията в промишлеността ще става с по-бавни темпове – тази година производствените предприятия в ЦИЕ ще похарчат за AR/VR малко над 100 млн. долара.
Гладна кокошка – просо сънува! И тяхната работа е такава… До десет години няма да могат да се отлепят от геймърите!