Състезание за разработка на софтуер за автомобилна безопасност започва от днес. Хакатонът има за цел да създаде продукт с отворен код, лесно достъпен за всички, който да предупреждава шофьорите за опасни ситуации на пътя с цел предотвратяване на пътни инциденти.
Хакатонът е организиран по инициатива на българските инженери от софийския офис на Вистеон. Те търсят съмишленици, с които да обединят усилията си около каузата за безопасното шофиране.
Вистеон е един от водещите световни доставчици на автомобилна електроника, фокусиран изключително върху електрониката в купето, a българският офис на компанията е най-големият й развоен център.
Хакатонът е доброволческа инициатива на инженерите на фирмата. Те сами организират надпреварата. Идеята е със сравнително достъпна електроника и софтуер да се изгради решение, което да бъде публично, лесно достъпно за всички водачи и лесно приложимо в автомобилите, които не разполагат с модерни системи за сигурност.
Първият етап на събиране на идеи ще продължи до 15 март, а в края на месеца ще се проведе и същинското разработване на проектите. Най-добрата разработка ще осигури на авторите си посещение на автомобилното изложение в Болоня – в края на 2018 г. – за до трима души.
Цел
Задачата на конкурса е създаване на програма, която обработва данни за автомобила и обстановката около него и на тази база предупреждава водача за настъпването на опасни ситуации. В този смисъл основният потребител на потенциалната бордова система за пътна безопасност е самият водач.
Възможно е системата да включва и взаимодействие с други устройства, които да могат да предотвратят пряко или косвено инциденти на пътя.
„Трудно би било да се съобщи нещо на пешеходците, но би могло да се комуникира към други коли, ако е налице свързаност (v2x). Главният приоритет на задачата е собственият автомобил да реагира адекватно и навреме”, обясни Десислав Андреев, инженер във Вистеон България и един от инициаторите на хакатона.
Ресурси
За участниците в хакатона от Вистеон са предвидили набор сравнително достъпна електроника, която да позволи на разработвания софтуер да изпълнява задачите си.
Всеки участник/екип ще разполага с:
- Raspberry Pi (микро-компютър на една платка);
- тъчскрийн (около 20смх10см);
- мини камера;
- спийкър (аудио изход);
- устройство за следене на данни от автомобил (скорост, предавка, позиция на педали и т.н – всичко, което може да се достъпва като стандартна диагностика на автомобил);
базов софтуер с отворен код, който разпознава грубо човешки очертания на изображението на камерата
Отворен код
Системите, които ще търсят признанието за най-добър софтуер за автомобилна безопасност, трябва да са с отворен код. Това ще гарантира, че всяка от тях може да бъде доразвита – при това по много начини. Условието е важно, защото освен всичко друго програмите трябва да са годни за интегриране към всякакви автомобили – със собствен софтуер за безопасност или без никакви бордови системи от този вид.
Софтуерът-победител ще бъде тестван в лабораториите на Вистеон – на предварително заснет сценарий, но инженерите са изкушени да направят и реален тест-драйв.
Предпочитаните развойни платформи включват С, С++, Python, UNIX (и POSIX) System Calls. „Предвид предоставените устройства, ще се разчита участниците да използват редица технологии и библиотеки с отворен код (като OpenCV), като ги интегрират в цялостна система”, поясни Любомир Циров, инженер във Вистеон България и също организатор на хакатона.
Перспективи
Наградените идеи ще станат общодостъпни, а компанията се надява те да са и привлекателни за общността на отворения код. Всеки програмист ще може да ги доразвие и надгради.
Възможно е разработката-победител да се разгърне в посока автономно автомобилно управление, предполагат организаторите. „Препоръчително е разработката да предоставя цялостна функционалност (end-to-end), като е възможно тя да носи допълнителна стойност в една комплексна система за автономно управление”, уточни Любомир Циров.
Освен всичко друго конкурсът е и арена на нов контакт между софтуерните специалисти от Вистеон и колегите им от общността. „Посланието ни към всички участници е, че при нас винаги са добре дошли хора с подобни идеи и способности за реализацията им. А стажантските ни програми и много други инициативи помагат за поощряване и привличане на таланти в областта на електрониката”, каза Десислав Андреев.
По неговите думи, „Инженерната академия” на Вистеон и други подобни инициативи на инженерите на компанията са доказателство за фокуса върху откриването и развитието на талантливи специалисти. „Напълно очаквано ще използваме това събитие като поредната възможност за връзка с талантите”.
За най-добрата разработка е предвидена съблазнителна награда: посещение на автомобилното изложение в Болоня, което ще се проведе от 1 до 9 декември – пътуване на до трима души, включително пропуски, полет и настаняване. Подгласниците ще получат ваучери за 500 и 300 евро.
Етапи, критерии, жури
Хакатонът ще се проведе в няколко стъпки:
– Всеки, който иска да се включи в състезанието, може да заяви присъствие от 19 февруари до 15 март, като изпрати кратко описание на своята идея на сайта на хакатона.
– На 19 март ще станат ясни имената на участниците, които са избрани за надпреварата.
– Реалното разработване на предложените решения ще се състои на 28 март в технологичния център на компанията в София.
– Ден по-късно ще бъде излъчен победител в състезанието. Той, заедно с инженерите от компанията, ще представи своето решение.
По три основни критерия ще бъде избран победителят: уникалност, ползваемост и приложимост на идеята. Петчленно жури ще избере най-добрия проект. То ще включва главни инженери в областта телематика и усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems), както и архитект облачни решения. Всички те ще са инженери от компанията.
Тъкмо да коментирам и установих, че вече има коментар, който горе-долу покрива и моето мнение 😀
Работете безплатно, ние ЕВЕНТУАЛНО ще ви възнаградим.
Относно отворения код какво да кажа, освен че то реално друг смислен избор няма никакъв 😀
Безплатно получаване на идеи и иновативен програмен код и нищо насреща. Евентуално може да се предложи работа на някой, а останалите ще подпомогнат мултимилярдните компании с изобретателността си безплатно.