DigitalKidZ учи третокласници да програмират

Когато децата правят нещо интересно, дават най-доброто от себе си

Над 1500 ученици на възраст между 8 и 16 години в цялата страна преминаха обучение по програмиране в рамките на втория учебен срок, благодарение на проекта DigitalKidZ: Училище с „отворен код”, чиято пилотна фаза завърши преди дни.

След като МОН обяви, че от учебната 2018/2019 година компютърното моделиране ще стане задължителен учебен предмет в клас, множество директори споделиха своите опасения за нововъведението. Причина за тяхната тревога бяха твърде кратките срокове, в които началните учители трябва не просто да повишат своята дигитална грамотност, но и да започнат да преподават новия предмет ефективно на учениците си.

„Мисия на DigitalKidZ: Училище с „отворен код” е да създава подкрепящи образователни инструменти и обучения с цел модернизация на българското образование, в унисон с „компетенциите на 21 век, сподели Ивелина Атанасова, председател на Фондация „Дигиталните деца” и създател на проекта, стартирал по-рано тази година.

„Щастлива съм, че 4 месеца по-късно, близо 60% от учителите в него споделят, че са имали възможност да развият нови идеи и практики в своята класна стая, 70% са усвоили успешно и приложили знанията от обучението по проекта, а близо 57% са споделили своя опит с колеги и са допринесли за разпространяване на добрите практики”, разказа Атанасова.

Фондация „Дигиталните деца” вече четвърта година работи в партньорство с Министерство на образованието, Посолство Финландия в България и редица институционални организации в областта на ИТ индустрията в подкрепа на дигиталната грамотност и уменията на 21 век.

Учителите са категорични, че наблюдават значително развитие на социалните умения при учениците си. Акцентите са върху подобряване на сътрудничеството и комуникацията, повишаване на креативността, медийната грамотност и инициативността.

Преподаването на кодово програмиране е възможно и в началното училище

„Когато децата правят нещо интересно, дават най-доброто от себе си, забавляват се, усвояват практически умения, виждат резултат от това, което правят”, казва Мая Карамфилова, учител в СУ „Летец Христо Топракчиев”, Божурище.

„Уверих се, че е възможно преподаването на кодово програмиране в началното училище. Учениците са въодушевени и мотивирани и лесно овладяват принципите на програмирането”, сподели Никола Кръстев, начален учител във 2 СУ „Акад. Емилиян Станев”.

Близо 65% от професиите на бъдещето все още не са известни, но преди 5 години Европейската комисия дефинира „компетенциите на 21 век” като задължителни за успеха на всеки човек в едно дигитално-зависимо общество. Уменията засягат критичното и креативно мислене, сътрудничеството и комуникацията,

В категорията на „граматическите умения” влизат информационната, медийна и технологична грамостност, а т.нар. „житейски умения” включват гъвкавост, инициатива, социални умения, продуктивност и управление. Всички те са заложени в методологията на DigitalKidZ: Училище с „отворен код”, по която бяха обучени преподаватели по ИКТ от избраните училища-партньори.

Проектът DigitalKidZ: Училище с „отворен код” е независим, социален и образователен проект на Фондация „Дигиталните деца” и се осъществява с подкрепата на ICN.Bg – ексклузивен хостинг доставчик на проекта, който осигурява напълно безплатно необходимия хостинг, за да бъдат реализирани учебните проекти на учениците по програмата.

Коментар