Оплакваш се от банката в социални мрежи? Ставаш мишена…

Потребителите винаги са най-слабото звено при банковите измами

Хората, които използват социалните медии, за да се оплачат от възникнали проблеми с обслужването на своите банки, особени при сривове, неволно се превръщат в доброволни мишени за финансовите измамници, предупредиха представители на правозащитните органи и индустрията.

Най-пресният пример е случаят с клиентите на британската TSB, пише Ройтерс. Много от тях се оплакаха из социалните медии, след като миграцията на компютърни системи в банката доведе до блокиране на сметките на хиляди потребители. Главният изпълнителен директор на банката каза миналата сряда, че броят на опитите за измами на клиенти на банката е скочил седемдесет пъти след срива. В резултат, около 1300 клиента са „ужилени” – от сметките им липсват пари.

Според запознати с разследванията на TSB относно скорошните измами, макар да е трудно банката да знае със сигурност как точно престъпниците получават информация за дадена сметка, активностите в социалните медии са проблем. Когато сметките биват компрометирани, това обикновено се дължи на факта, че клиентът споделя подробности за себе си в социални медии и „това се случва изцяло доброволно”.

Говорителят на TSB Супрет Томас заяви, че банката насърчава клиентите да бъдат внимателни относно това колко лична информация споделят онлайн. „Колкото повече информация се предоставя из тези сайтове, толкова по-лесно става за измамниците да откраднат самоличността”, каза тя.

Специалистите по сигурност обясняват, че събития като срива при TSB са перфектната „въдица” за измамниците – до голяма степен защото хората, използващи социални медии, могат да се идентифицират като клиенти на дадена фирма. А това улеснява измамата.

„Потребителите винаги ще бъдат най-слабото звено, така че ако [измамниците] могат да намерят начини да атакуват клиентите, те ще се възползват от тази възможност”, каза Марк Нихоллс, директор на Redscan – британска фирма за киберсигурност.

След миграционните проблеми на TSB измамници-опортюнисти са разпратили фалшиви текстови съобщения и имейли до потребители на банката, твърдейки, че са представители на банката. Клиентите на TSB са съобщили за 749 опита за фишинг през май, след като проблемите в областта на информационните технологии на банката станаха широко известни, в сравнение със средно по около 30 такива случая на месец, според Action Fraud – британския национален информационен център за киберпрестъпления.

„Установихме наличие на подозрителна дейност по Вашата сметка, затова е нужно да потвърдите детайли за сметката си по-долу”, гласи един от опитите за фишинг, получен от клиент на TSB и публикуван в Twitter в сряда. Получателят казва, че е осъзнал, че това е опит за нелегитимна намеса.

Nicholls – компания-специалист по кибернетичната сигурност – казва, че по-голямата част от опитите за фишинг вероятно са сравнително „несложни и опортюнистични”. Това е причината, поради която подобни съобщения са получени от много хора, които не са клиенти на пострадалата банка. В такива ситуации обаче измамниците изпращат текстове или имейли до хиляди хора, с надеждата да уцелят клиенти на засегнатата организация, които – според тях – ще бъдат по-възприемчиви към измамата.

Все пак някои измамници се стараят да използват инструменти, чрез които да направят своите обаждания и съобщения да изглеждат така, сякаш действително идват от банката.

При всички положения за потребителите е най-добре да не коментират в социалните мрежи, когато имат проблеми с банката си, както и да описват какви трудности срещат в работата си с нея. „Всичко, което ви свързва с текущата кампания, може да ви помогне да станете мишена, за съжаление”, заключи той.

Коментари по темата: „Оплакваш се от банката в социални мрежи? Ставаш мишена…”

добавете коментар...

  1. Фофу

    Явно никой не прочел статията. Казват, че измамници се възползват от оплакванията. В общият случай, ако сте жертва на измама и ако реагирате навреме банката ви връща парите.

  2. Всичко е прекрасно

    Въх, каква прозорливост. Това е правилната новина.

  3. аман

    решението е да си изтглим парите от банките и проблемите свършват! Няма да се занимаваме с глупости!

  4. аз

    хаха демег мълчете си! ВИе сте си виновни! гати гьонсуратите! абе нали беше много гот електроното банкиране? Готино е за банкстерите!

  5. Аман

    Начи га банката ви дере сас секви такси, за коит получати издънено обслужвани, неработищи прилужения и ста отрязани от собственити си паре, ша си трайта. Га ви напраат лихвитие по депозити оптрицателни пак шъ си трайта. Шот така е казала банкатъ.

Коментар