Все още не сме запознати официално с решението на Комисията за регулиране на съобщенията във връзка с пазарните анализи за фиксирания и за мобилния пазар. От прессъобщението на КРС става ясно, че комисията се е съобразила в по-голяма степен с реалната ситуация на пазара на мобилни услуги и неговото развитие, в сравнение с първоначално предвиденото в проектоанализите. В съобщението не са посочени конкретните мерки, които ще се предприемат по отношение на фиксирания монополист. Опасенията на Мобилтел са, че те ще преповторят регулаторните мерки от последните години, които обаче, не доведоха до реално отваряне на фиксирания пазар. Дори напротив, в условията на монопол БТК запази високия процент на печалба в цените към крайните потребители, независимо от намалението на цените на едро, което е в сила от началото на годината.
Считаме, че цитираното в информацията на КРС намаление на цените за терминиране в мобилни мрежи е драстично. Според европейските практики, всяко намаление на цените с повече от 20% годишно се разглежда като съществена регулаторна намеса. Припомняме, че поетапното намаление на цените на едро беше в размер на 40% и то получи одобрението и на еврокомисаря по телекомуникациите Вивиан Рединг. Въпреки това, със сегашното си решение българският Регулатор налага допълнително понижаване на тези цени с още 36% в рамките на една година, считано от юли 2009 до юли 2010 г.
В публичното пространство спекулативно се цитира само най-високата цена за терминиране, като тя се представя за средна. Реалната средна цена на едро за минута разговор е малко над 12 евроцента, с около 2 евроцента над средноевропейската. В същото време, се отбягва споменаването на факт като този, че цените на БТК за терминиране в двоен сегмент в момента са в пъти по-високи от тези в ЕС (средната цена към октомври 2007 година е 1.12 евроцента, докато в момента в България тя е 3 евроцента). Тези данни недвусмислено показват, че фиксираният оператор е този, който работи в благоприятна за него регулативна среда и публично недоволство от негова страна би могло да се разглежда като опит за отвличане на вниманието от основни проблеми на българския телекомуникационен пазар.
Мобилтел отстоява позицията си, че мобилният пазар в България се отличава със здравословна конкурентна среда, която предполага минимална регулаторна намеса. Със своето регулярно понижаване на цените на дребно, продиктувано от изключително конкурентните условия на мобилния пазар, М-Тел отдавна е доказала, че работи в интерес на потребителите.
Конкретен пример за това е политиката на Мобилтел при въвеждане на преносимостта за мобилните номера. Тогава, въпреки пълното съдействие на компанията за стартирането на процеса навреме, БТК Груп излезе публично в пресата с обвинения, че цените за осъществяване на преносимостта в размер на 22 лв. на едро и 5 лв. потребителска такса са прекалено високи и ще препятстват въвеждането й. Сега, 1 година по-късно, когато текат преговорите за въвеждане на преносимост на фиксираните номера, БТК предага двойно по-високи цени – 39 лв. на едро и 18 лв. потребителска такса, както и по-неизгодни за крайните потребители условия. В този смисъл, всяко твърдение, че БТК е заинтересовано за крайните потребители звучи манипулативно.